0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
70 meter ner till berg gör att bergvärme går bort ur kalkylen.
Jag blir heller inte klok på SCOP. SCOP verkar vara effektiviteten mätt över olika indelningar av året, med temperaturgenomsnitt för dessa. Och så genomsnittet på det. Årsproduktionen av värme delat på årsbehovet av el.Ungefär.Här är COP för CTC 614m, för respektive temperaturer, från deras produktPDF från CTC:s hemsida:CTC 614m:+12 / +7 / +2 / -7 / -153.24 / 2.92 / 2.63 / 2.21 / 1.98Vidare vet vi att valfri villas uppvärmningsbehov är avsevärt mycket högre på vintern, vilket innebär att när COP är som lägst, behöver vi flest kWh el in.614m har ett SCOP kaltl klimat W35 på 3.85. 3.85 är alltså långt över COP för pumpen för +12, vilket innebär att absoluta merparten av värmeproduktionen för uppvärmning för SCOP kallt klimat har gjorts på en bra bit över +12 C, och avsevärt mycket mindre på lägre temperaturer. Flest kWh har alltså garanterat beräknats utifrån temperaturer som vi inte alls har i sverige. Som exempel kan nämnas att Malmö i söder snittar på runt +2Sommarmånaderna i sverige behöver få villor i sverige uppvärmning, senast luft luftpumparna här ens var igång var i maj någon gång tror jag. Inomhustemperaturen har legat på 20-26 C den tiden. Det är fullt rimligt att anta att de perioderna med högst värmebehov viktas högst i en genomsnittsberäkning.3.85 SCOP med COP 3.24 på +12 C går för mig inte ihop matematiskt ens i sydligaste sverige.Medeltemperatur för Malmö senaste nov-feb var +4.4 C. Förra sommarmånaderna maj-september snittade på runt +17 C, en period där få malmövillor ens har behov av uppvärmning, vilket alltså innebär att nästan obefintligt antal kWh dras för uppvärmning den perioden. Min poäng är alltså att det krävs temperaturer när uppvärmning knappt behövs(dygnsmedel som sommarmånaderna) för att pumpen ska leverera värme med COP som ens matchar genomsnittet. Eller så handlar SCOP om folk som måste ha +26 inomhus april till oktober, men nöjer sig med +17 inne resten av året. Då kanske kanske det på något sätt landar på 3.85.Någon annan kanske förstår det här bättre.Det vore för övrigt intressant att se vad folk som själva mätt sin produktion och förbrukning har för säsongssnitt i sverige. Med reservation för någon felaktig siffra.
Jag blir heller inte klok på SCOP. SCOP verkar vara effektiviteten mätt över olika indelningar av året, med temperaturgenomsnitt för dessa. Och så genomsnittet på det. Årsproduktionen av värme delat på årsbehovet av el.Ungefär.Här är COP för CTC 614m, för respektive temperaturer, från deras produktPDF från CTC:s hemsida:CTC 614m:+12 / +7 / +2 / -7 / -153.24 / 2.92 / 2.63 / 2.21 / 1.98Vidare vet vi att valfri villas uppvärmningsbehov är avsevärt mycket högre på vintern, vilket innebär att när COP är som lägst, behöver vi flest kWh el in.614m har ett SCOP kaltl klimat W35 på 3.85. 3.85 är alltså långt över COP för pumpen för +12, vilket innebär att absoluta merparten av värmeproduktionen för uppvärmning för SCOP kallt klimat har gjorts på en bra bit över +12 C, och avsevärt mycket mindre på lägre temperaturer. Flest kWh har alltså garanterat beräknats utifrån temperaturer då uppvärmning i de allra flesta fall knappt behövs.Sommarmånaderna i sverige behöver få villor i sverige uppvärmning, senast luft luftpumparna här ens var igång var i maj någon gång tror jag. Inomhustemperaturen har legat på 20-26 C den tiden. Det är fullt rimligt att anta att de perioderna med högst värmebehov viktas högst i en genomsnittsberäkning.3.85 SCOP med COP 3.24 på +12 C går för mig inte ihop matematiskt ens i sydligaste sverige.Medeltemperatur för Malmö senaste nov-feb var +4.4 C. Förra sommarmånaderna maj-september snittade på runt +17 C, en period där få malmövillor ens har behov av uppvärmning, vilket alltså innebär att nästan obefintligt antal kWh dras för uppvärmning den perioden. Min poäng är alltså att det krävs temperaturer när uppvärmning knappt behövs(dygnsmedel som sommarmånaderna) för att pumpen ska leverera värme med COP som ens matchar genomsnittet. Eller så handlar SCOP om folk som måste ha +26 inomhus april till oktober, men nöjer sig med +17 inne resten av året. Då kanske kanske det på något sätt landar på 3.85.Någon annan kanske förstår det här bättre.Det vore för övrigt intressant att se vad folk som själva mätt sin produktion och förbrukning har för säsongssnitt i sverige. Med reservation för någon felaktig siffra.