0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Blir inte riktigt klok på hur man ska tänkaOm man tar en värmepump som har högre SCOP än en annan men sämre effekt vilken ska man då välja texVärmepump 1 SCOP 5,34 Effekt vid -15 4,6 kWVärmepump 2 SCOP 4,3 Effekt vid -15 5 kWAntar att det beror på var man bor men även på husets uppvärmningsbehov.Några tankar på hur jag ska tänka?
Daikin_ rätta mig om jag har fel...Vad jag har sett i data så är det så att en maskin som går på last under 100% har högre COP än samma maskin som går på 100%.Därför är det väl så att om man i ditt exempel har ett hus som bara kräver 4kW istället för 5kW, ändå kan räkna med en lite större besparing från maskinen som ger 5kW med COP på 2.6 än maskinen som ger 4kW med COP 2.7? Eftersom maskinen som ger 5kW vid 100% kommer gå på 80% last för att ge 4kW och därmed sannolikt med COP en bra bit över 2.6?Dessutom bör livslängden på maskinen som går på 80% last bli något längre?
Du har förstått detta, helt rätt.D
Så bra, men vad kan man vid 4kW förvänta sig för nivå på "gratisvärmen" om den som i ditt exempel är 560W vid 5kW?Hur mycket högre COP kan det tänkas bli vid 80% om den var 2.6 vid 100%?Finns det någon överslagsberäkning man kan göra på hur COP är beroende av lasten?
Vet att när vi testade XRH 40 på SP så var vid -15 och full last (5,3 kW) COP kring 2,3 och vid 4 kW ca 2,7 om jag minns helt rätt men skjut mig inte. Om siffrorna inte stämmer så uppdaterar jag dem senare.