Hej.
Jag håller på och kollar runt efter en ersättare till min nuvarande anläggning.
Jag ser det finns liknande frågor i forumet men väljer och lägga ut en egen tråd mot mina husuppgifter, hoppas det är ok annars så får vi ta bort denna tråden.
Som sagt har en eco air 107a och en ecoel 1550 v3 båda från 2008.
Total drifttid 148882 hr
Elvärme 30937 hr
Kompressor 57438 hr
Max framledning 62gr detta max värdet är nog lite lägre egentligen då jag har en pellets brännare ansluten som går mot min/max värde och drar upp hela systemet lite extra när den är i drift lite längre på kalla perioder, jag stöd kör med den vid temp under -7,
Förra året elda jag ca 45 säckar 16kg pellets det är i runda slängar 3450kw
Och elförbrukning ca 15000kw ,
Då är vi 4 i familjen varav 2 tonåringar, tvätt och tumlare går
I snitt 3 dagar i veckan och diskmaskin 2-3 dagar veckan.
Kompressorn har börjat morra rejält när den stannar nu mera och jag känner att jag kanske inte vill chansa ett år till med och köra med den, den har några timmar och känns som den kan rasa i morrn eller om 3 år så den har nog gjort sitt jobb.
Jag bor tegel villa 70tal med källare samt uppvärmt garage på markplan tillgängligt via huset, total yta 236 m2 varav garaget är 60m2 isolerat och välbyggt, samt en vanlig isolerad 3x2m takskjutsport. Huset är i skövde västra götaland.
Har fått till mig att det går köra tex 610M mot eco el v3
Men om jag skall byta till nytt så vill jag kunna få ut max besparing givetvis för att hämta hem så mycket jag kan
Med ett nytt system, och när man byter så känns det bra och ha det senaste.
Men räknar jag lite snabbt så borde inte min eco el 107a ens orka med och driva denna storleken på hus och det känns som den fått jobba på rätt bra.
Vad säger ni som verkligen vet vad skall jag satsa på och skall man byta märke eller stanna med ctc eller hur skulle ni som verkligen har koll bytt till och köpt ?
Är mycket tacksam för svar så jag har lite koll vart jag skall hämta hem offerter i från.
Mvh//M