0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Var i landet befinner hus och garage sig? Hur välisolerade är de?När det gäller temperatur i garaget så beror det helt och hållet på tilltänkt verksamhet där och hur lång framförhållning du räknar med att ha med att värma upp det till dräglig arbetstemperatur. Men jag antar att du åtminstone tänker hålla det ständigt frostfritt?
Skaffa rejält med volym minst 2000 liter men gärna mera finns beg acktankar för små pengar och rejäl panna då blir ved eldning bekvämt.
4 pall = 3328 kgMan brukar räkna på 4,8 kWh/kg = > 16 000 kWh/år eller ca 18 kubikmeter (travad) ved.Men om garaget tillkommer så blir det väl lite mer.Jag tror du klarar dig gott på en vanlig 30 kW vedpanna och 1000-1500 kubik tank.Jag skulle hålla typ 10 C i garaget vintertid som grundvärme.En aerotemper kopplad direkt mot acktanken är smidigt, och då kan du höja temperaturen relativt snabbt när du vill jobba där.
Ja var hittar man en beg. tank på minst 2000l ? har inte hittat någon än bara 500l och 750l typ för det som har trångt verkar det som, men om någon har eller vet av någon stor tank till salu så köper jag gärna.
Du kan ju parallell eller seriekoppla flera ankar beroende på vad du vill uppnå tex 3-4 st 750 liter tankar.