0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det en stor nackdel säkerhetsmässigt att ha ett slutet större kärl i källaren?
Tack för svar! Bra med lite olika ingångar! Vet du varför de behöll sina gamla system? Var det för backup eller för att det var billigare att inte riva ut? Jag tror inte heller vi kommer elda i pannan så länge elpriserna inte spårar ur fullständigt eller att pannan pajar eller liknande. Men att ha en backup som en liten generator kan driva cirkulationspump m.m hade varit magiskt. Men jag misstänker att det kommer kosta rätt mycket att få igång systemet tyvärr
Förutom att kärlet är större och av dyrare typ jämfört med ett öppet ska man nog då också ha nödkylning på pannan för att få tillfredsställande säkerhet.Jag behöll vedpannan när jag köpte mitt hus och installerade bergvärme, detta då det i mitt fall var ganska enkelt att få ihop det till en välfungerande kombination. Jag eldar såklart ändå aldrig, men det är värt en del att ha möjligheten och att det finns där som backup. Inte hur mycket som helst dock, så jag skulle i det här fallet avråda från att göra några större ansträngningar för att förbättra den befintliga vedanläggningen. Funkar den med små insatser åtminstone som backup kan man behålla den. (Installationen verkar vid en första anblick seriös och i anständigt skick, men det måste man bedöma på plats. Också viss varning för att tankvolymen kan vara för liten för bekväm användning.) Annars är nog rörmokarens råd om skrotning det rimliga.