0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Självklart ska du behålla anläggningen och lära dig hur den fungerar.Flexibilitet är mycket värt.
Jag hade rivit ut allt.Flera i min närhet har skaffat bergvärme och jordvärme och även behållit vedpannan mm. Ingen av dom har eldat något mer.Det är lixom inte dyrt att värma upp 200m² med värmepumpen.
Inte så mycket till hjälp men jag är i alla fall glad jag behöll vedpannan när jag skaffade bergvärme känns bra att elda ibland och skulle det bli strömavbrott kan vi hålla värmen ändå. Jag värmer ca 2000 liter acktank med bergvärmen till samma temp som radiator systemet behöver och några förluster blir det inte vart skulle dom ta vägen förutom det lilla värme läckaget som blir från tankarna som hjälper till att hålla källaren varm.
Värmepumpen tar inte skada av för höga vattentemperaturer, men den kan inte bidra till att värma (alternativt arbetar onödigt oekonomiskt) över en viss temperaturgräns. Men normalt har man ju ingen användning av effekttillskott från värmepumpen när man liks har tänt i pannan. Antingen stänger man av den då man eldar, eller också får den stå på och man får kvittera de larm som eventuellt dyker upp. Det ger sig självt efter ett par år när man har bekantat sig med anläggningen.Ett öppet expansionskärl från 80-talet är med största sannolikhet rostfritt och därmed i sig självt säkert mot läckage. Möjligen kan man behöva se upp med galvanisk korrosion där expansionsledningen ansluter till kärlet, om det är olämpligt materialval där (t ex om man har blandat kopparrör och rördelar av gjutjärn). Men det är ju inget större besvär, och kräver ingen hantverkare, att rensa bort isoleringen runt kärl och ledning för att avsyna. Om expansionsledningen är ett stålrör, bör man kolla att den verkligen är öppen hela vägen och inte har blivit igensatt av rost och avlagringar.
vedanläggningarhar oftast öppna exp kärljag har både ved och luftvatten...och öppet kärlfungerar bra för mig...för varmt returvatten förstår jag inte
Tack för svaret! Det är sant, kanske inte blir så mycket förluster om vi kan få värmen vidare i källaren. En fråga: har du haft problem med för höga temperaturer till värmepumpen?Killen som var hos oss sa att vedpannor och värmepumpar jobbar på olika temperaturer och att om vi eldar kommer pumpen larma/ta skada. Hade behövt hitta någon lösning på att inte värmen går via pumpen då gissar jag då
När jag eldar då går inte cirkpumpen som pumpar vatten genom värmepumpen och då är höga temperaturerna inget problem dom stannar i acktanken och har dragit rören så det inte blir självcirkulation vilket kan uppstå annars. Tror att många rörmockare tycker det är onödigt med vedpanna därför att dom inte riktigt vet hur det ska kopplas ihop men görs det rätt funkar det riktigt bra. Har man inte egen ved skulle jag nog inte behållit vedpannan men när man ändå har skog och det blir lite ved så kan man lika gärna elda lite ibland känns inte alls jobbigt att elda nu när man inte måste.
Bra att kontrollera kärlet!Jag vet flera i min närhet med öppna kärl som har börjat läcka, runnit ner på innertaket....