0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilken storlek har du. Det är nämligen så att 6kW drivs kompressorn med 1-fas och de större kompressorerna drivs med 3-fas från nätet. Har nu tittat på 3x230V 6kw och 3x400V 6kw. Det verkar som om powerboard är anpassat för ena eller andra matningsspänningen och ej omändringsbart. Men det kan ju alltid bytas. Mitt första intrycket är att invertern till kompressorn matas i båda fallen med 230V.
Nu har jag tittat ingående på elschema för 6kW, 3x230V i jämförelse med 3x400V. Om man byter elpatronkortet, där även inkommande kraft ansluts skall det ej vara några problem. Men man skall vara medveten om att det krävs en person som kan läsa elschema, egentligen en elektriker. Det är nämligen så att elpatronerna ansluts till 400V -kortet på andra plintnummer än på 230V-kortet. 230V-kortet har nämligen fler elplintar än 400V-kortet. Detta för att den s.k. Y-kopplingen av värmeelementen är dragna till plint, vilket kräver fler plintar. När det gäller frekvensomriktaren löser kortbytet automatiskt detta, utan att behöva ändra plintanslutning. Om du själv är elektriskt insatt, kan du se ändringarna i denna värmepumps elschema. Alla förändringar finns på blad 1 för respektive matningspänning. Jag ser det som viktigt att förse värmepumpen med en tydlig dekal att den är omkopplad till 400V drift, så att framtida elektriker är insatta i detta. Om man frågar Nibe kommer de troligtvis avråda, det skulle ju kunna falla ett ansvar på den som tillåtit detta.Jag kan ju ej heller lova något, det skulle vara om de förändrar mjukvaran i frekvensomriktaren eller logiken för inkoppling av värmeelement, vilket jag knappast tror.