Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är mina värmepumpar av inverter typ? Kan de drivas av ett elverk eller inverter?  (läst 463 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad akathebarf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har planer på batteribank med inverter med ups funktion MEN jag vet att startströmmen för kompressorer och annat kan vara brutal, i värsta fall 10x märk strömmen. Det kommer definitivt få mitt 2000 watt elverk att dö om jag prövar det eller få blivande 2000watt inverter att göra detsamma.
Så jag frågade chatGPT om det hela men har märkt att den är allt annat än en pålitlig källa. Så då kommer jag såklart hit, vet ni inte så vet ingen.
pumparna är dessa och samtliga är luft luft, utedel och innerdel:
INNOVA H-121N1
INNOVA H-121N0
2011

Mitsubishi MSZ-AP25VGK
Mitsubishi MUZ-AP25VGH
2021

Mitsubishi MSZ-FT25VGK
Mitsubishi MUZ-FT25VGHZ
2019-2021

chatGPT är störtsäker på att alla är inverterpumpar och jag kommer inte få några problem om dessa ska drivas av tex ett värmeverk eller batteribank med inverter. Eftersom är pumparna inverter styrda så är startströmmen betydligt lägre än annars eller obefintlig.
om den har fel är det en softstartmodul jag behöver va? tex: https://www.amazon.se/Softstart-umfangreichen-Installationszubeh%C3%B6r-Sanftanlauf-Anlaufstrombegrenzer/dp/B08NCSTBVL

Tack!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
Så sent som 2011 och framåt har det knappast funnits några on/off-styrda värmepumpar på marknaden i Sverige.
På lite äldre värmepumpar brukade tillverkarna skryta över inverterteknik så man knappast kan missa det.

Om man lyssnar på utedelen i samband med start eller att den reglerar temperaturen, brukar man höra tydligt om den har inverter eller är on/off-styrd. I en on/off-värmepump startar kompressorn tvärt och går igång på fullt varv direkt, men i en inverterstyrd värmepump hör man att den varvar upp gradvis då den startar.  Unga människor som har bra hörsel för höga frekvenser brukar också kunna höra pipande ljud från invertern när värmepumpen är igång, motsvarande pipljud hörs inte från en on/off-värmepump.

Det är ingen bra idé att använda en mjukstart till en enfas asynkronmotor, sådan som finns i kompressorn i on/off-styrda luftvärmepumpar.  Även om den startas direkt med full spänning har den lågt startmoment, om man försöker mjukstarta den på sänkt spänning är det risk att den inte går igång alls.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4208
  • Karma +3/-1
Innovan vet jag inte, resten är inverter alla bör vara inverter.

Akta dig för vissa batteribanker som kan ha EPS och inte UPS, övergången kan vara för långsam. Inverterkvalitén brukar vara hög.

Elverk gäller att se att det står i klarspråk att elkvalitén är hög. Enklare elverk har för låg elkvalité för många olika sorters förbrukare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Elverken ska ha sinusvåg.
Var en test av elverk i Vi bilägare nyligen, du kanske kan kolla där.
Det är garanterat inverter på allihop.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad akathebarf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Faktum är när jag läste vidare på chatGPT(den skriver så långa svar) att den var lite osäker PGA av vad den läste som även kan vara missvisande på många sätt och det var det jag ringat in på denna bild. Men den sa att risken är väldigt stor att det är en inverter ändå.
Vad menas med heating power input, är det max vad den kan dra när den värmer? Eller är det heating rated input som är max nivån den kan dra?

EDIT: Ja jag är medveten om att vissa invertrar som jag kikat på har en såkallad "UPS funktion" men det betyder i praktiken att den kan byta mellan nät och batteri när den känner av att nätet försvinner eller kommer på igen, med ibland rätt hög fördröjning. Det som är bra är att mina pumpar vid ett avbrott helt enkelt startar där de slutade när strömmen kommer tillbaka så ingen återställning behövs så det är inte jätte noga att det är perfekt och sömlöst. Är dessa dessutom inverter pumpar så blir det såklart ännu mindre problem då startströmmen är ett minne blott.
Kikat på renogy invertrar men även på batterilagrets invertrar där UPS funktionen är så snabb att den klassas som avbrottsfri. Victron är det finaste man kan ha och känns som extrem overkill för ett reserv system som ska driva på sin höjd ett par pumpar ett fåtal gånger per år.
Batterierna blir 3 st 12 volt 300AH kina batterier av lifeopo4 typ. BMSserna idag är väldigt bra även i billiga batterier och lifepo4 är säkra överlag.
Ren sinus våg är såklart inte ens diskutabelt idag, har en gammal 300watts med ful sinus och till och med led lamporna smattrar som om de får inbyggda högtalare.
Har biltema elverk 2000 watt med ren sinus ut.

« Senast ändrad: 18 juli 2025, 10:13:07 av akathebarf »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4208
  • Karma +3/-1
Vad menas med heating power input, är det max vad den kan dra när den värmer? Eller är det heating rated input som är max nivån den kan dra?
Ja, det är vad den drar från "sladden" när den går i värme, i sämsta förhållande.

LRA 33A tycker får mig misstänka ON/OFF, tycker dock det är väldigt orimligt i förhållande till årsmodellen.
Men du bör verkligen kunna lyssna hur den låter när den startar?

Fick leta en stund efter ett videoklipp med on/off, detta var riktigt bra:
https://youtube.com/shorts/r9wkUIheCKY?si=OAdxI3sGnAs1B20u

Om du vill jämföra med inverter. Stäng av en Mitsubishi på kontrollen, aktivera max värme, eller max kyla och sen sätt dig vid utedelen och lyssna upp till 5 minuter, då vet du hur en inverter låter.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad akathebarf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, det är vad den drar från "sladden" när den går i värme, i sämsta förhållande.

LRA 33A tycker får mig misstänka ON/OFF, tycker dock det är väldigt orimligt i förhållande till årsmodellen.
Men du bör verkligen kunna lyssna hur den låter när den startar?

Fick leta en stund efter ett videoklipp med on/off, detta var riktigt bra:
https://youtube.com/shorts/r9wkUIheCKY?si=OAdxI3sGnAs1B20u

Om du vill jämföra med inverter. Stäng av en Mitsubishi på kontrollen, aktivera max värme, eller max kyla och sen sätt dig vid utedelen och lyssna upp till 5 minuter, då vet du hur en inverter låter.
Ställde nog 2 frågor i en du citerade men misstänker att det är det höga värdet som är max den kan dra alltså 1700 watt. Ska ut och lyssna och se hur dom låter.

Filmade innovon, låter nog som den justerar och har sig tycker jag?
« Senast ändrad: 18 juli 2025, 10:43:49 av akathebarf »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
Jag har mätt på ett par tveksamma kinaelverk.

Det allra sämsta, ett 600 W elverk med tvåtaktsmotor och s k självreglerande generator, den typ som bl a Rusta prånglade ut för t ex 795 eller 495 kr på 00-talet, ger ganska bra sinusform om det belastas med resistiv eller kapacitiv last. Vid induktiv last börjar de s k spårövertonerna att synas rätt kraftigt som taggar på sinuskurvan. Men det är "mjukt" och har inte mycket att sätta emot om en last drar icke sinusformad ström, då försämras kurvformen på spänningen från elverket kraftigt. Exempel på detta är om man matar en fasvinkelstyrd anordning som t ex en varvtalsreglerad 230 V borrmaskin eller en dimmer.  Eller, ännu värre, om man kopplar in en last som drar ström bara på sinuskurvans ena halvperiod, t ex en del billiga prylar som kan ställas ner på halv effekt eller halvt varvtal med en diod i serie med lasten.  Jag vill minnas att om man kopplade in en last som spred mycket högfrekventa störningar omkring sig (gammal dammsugare med borttaget radiostörningsskydd), så drunknade sinuskurvan i alla störningar.
I och med den självreglerande generatorn så varierar inte bara frekvensen utan även spänningen med motorvarvtalet. Typiskt är väl 240-250 V obelastat och nedåt 200-210 V vid full last.  Om motorn rusar, vilket kan hända om gasspjället har beckat fast i fullgasläge då motorn har stått oanvänd länge, så kan man få ut över 300 V. Om man har ett sådant elverk så är det klokt att sticka in en hand bakom luftburken och känna efter att gasspjället och armen till varvtalsregulatorn är lätt rörliga, innan man startar det.

Det bättre elverket, 2 kW med fyrtaktsmotor från ca 2006, som är försett med spänningsregulator, ger perfekt stabil sinus så länge man belastar det måttligt. Vid överbelastning sjunker såklart spänning och frekvens. Generatorn är mycket styvare än på 600 W elverket och bättre på att hålla emot konstiga laster.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad akathebarf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har mätt på ett par tveksamma kinaelverk.

Det allra sämsta, ett 600 W elverk med tvåtaktsmotor och s k självreglerande generator, den typ som bl a Rusta prånglade ut för t ex 795 eller 495 kr på 00-talet, ger ganska bra sinusform om det belastas med resistiv eller kapacitiv last. Vid induktiv last börjar de s k spårövertonerna att synas rätt kraftigt som taggar på sinuskurvan. Men det är "mjukt" och har inte mycket att sätta emot om en last drar icke sinusformad ström, då försämras kurvformen på spänningen från elverket kraftigt. Exempel på detta är om man matar en fasvinkelstyrd anordning som t ex en varvtalsreglerad 230 V borrmaskin eller en dimmer.  Eller, ännu värre, om man kopplar in en last som drar ström bara på sinuskurvans ena halvperiod, t ex en del billiga prylar som kan ställas ner på halv effekt eller halvt varvtal med en diod i serie med lasten.  Jag vill minnas att om man kopplade in en last som spred mycket högfrekventa störningar omkring sig (gammal dammsugare med borttaget radiostörningsskydd), så drunknade sinuskurvan i alla störningar.
I och med den självreglerande generatorn så varierar inte bara frekvensen utan även spänningen med motorvarvtalet. Typiskt är väl 240-250 V obelastat och nedåt 200-210 V vid full last.  Om motorn rusar, vilket kan hända om gasspjället har beckat fast i fullgasläge då motorn har stått oanvänd länge, så kan man få ut över 300 V. Om man har ett sådant elverk så är det klokt att sticka in en hand bakom luftburken och känna efter att gasspjället och armen till varvtalsregulatorn är lätt rörliga, innan man startar det.

Det bättre elverket, 2 kW med fyrtaktsmotor från ca 2006, som är försett med spänningsregulator, ger perfekt stabil sinus så länge man belastar det måttligt. Vid överbelastning sjunker såklart spänning och frekvens. Generatorn är mycket styvare än på 600 W elverket och bättre på att hålla emot konstiga laster.
har ett elverk från biltema på 1700watt med topplast på 2000watt. Se videon nedan hur det gick, kan säga att pumpen var VÄLDIGT snäll och verket och pumpen dansade fint ihop. Behöver inte fundera på start strömmar längre alls vilket är trevligt.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4208
  • Karma +3/-1
Skönt med inverter när det kommer till sånt här.

Nästa steg, byta fläktlagren kanske?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad drar ett typiskt elverk per timme?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
Vad drar ett typiskt elverk per timme?

För ett normalt bensinelverk med fyrtaktsmotor kan man räkna med 0,5 l per kWh vid full last, resp mellan en tredjedel och hälften av fullastförbrukningen om det går med fullt varv i tomgång (ett 2 kW elverk kan t ex väntas dra ca 0,3-0,5 l per timme i tomgång). Om eleverket har tvåtaktsmotor drar det nog lite mer.
Dieselelverk är något snålare, i synnerhet i tomgångsförbrukningen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!