Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bilar, bilar, bilar  (läst 1129 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35966
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #15 skrivet: 10 juli 2025, 09:37:04 »
Franska bilar brukar ha förvånansvärt bra och snabb värme på vintern.
Det jag talar om är väl mer hur en bil klarar av att stå ute i -20 till -30 graders kyla utan att frysa ihop totalt, typ handtag, tanklock och liknande.
De brukar inte lägga så mycket krut på sånt, men jag har inte ägt en modern fransk bil så det är inget jag kan föra till bevis på något sätt.
Och som sagt, jag kan tänka mig en elektrisk Scenic.

EV6 är för dyr än så länge så den finns inte med på listan, med sin 800V-teknik.

Styrleder och annat som kan påverkas av saltade vägar brukar vi klara oss rätt bra ifrån här uppe, det saltas inte överdrivet mycket.
Nu har vi ju sällan bilarna längre än till runt 20 000 mil, så det kan ju också förklara att vi inte behövt byta startmotorer, generatorer, styrleder, vattenpumpar, kamremmar och annat som man hör andra tvingas byta. Dottern fick byta kamrem, vattenpump och nåt mer på senaste service av deras passat, 17 000 kr för en service, tror aldrig jag betalt mer än 6000 kr för en service på någon av de Kia vi ägt.

Vi har ju en tid inbokad för felsökning/reparation av ABS på gamla bilen nu, så om de får bort alla fel så kanske vi kör den över vintern och ser om allt fungerar som jag förväntar mig.

Med tanke på alla fel som uppstått när de skrivat i bilen i sommar så misstänker jag att det är en sommarjobbare som haft hand om vår bil, felen med sönderpressad länkarm när de skulle lossa en bussning, avdragen bult när de skulle justa hjulvinklarna (trots induktinsvärmare),  det tickande ljudet som uppstått efter bytet av framhjulslager och de misstag som låg till grund till att de bytt en ABS-givare utan att lösa problemet tyder så att säga på det.
Nu ska de byta lager igen eftersom de inte kan hitta något annat som kan orsaka missljudet som uppstått.
Osmidigt nog så började verkmästaren dessutom misstännkliggöra mig, dör att ljudet ska ha funnits INNAN vi lämnade in bilen för lagerbyte.
Varför?
Han hade ju redan beslutat sig för att byta lager igen...
Men det är väl som brorsan säger, man är livrädd för att lämna in bilen på verkstan, man vet aldrig vilka nya fel de orsakat när man hämtar upp den igen.
Såg också en ny buckla på bilen när jag hämtade den senast, bara 3 dagar efter att jag tvättat och vaxat, borde noterat den skadan innan om den funnits innan jag lämnade in den, dörruppslag på ena framskärmen med lite lacksläpp, omöjligt att bevisa förstås, och inte säkert mekanikerna har orsakat det, men man undrar ju.

Bromsarna är ett känt problem på KIA, men ändå något man kan hantera på egen hand utan allt för stor kostnader.
Kostar typ 4000 kr för allt material för att byta runt om, vart tionde år, det är acceptabelt kan jag tycka.

@Börje, jo >300 000 kr för en andrabil är dyrt, men vad man än köper som är billigare än så är det ju en gammal bil som någon bytt bort, troligen för att det är något de inte gillar med bilen, eller för att de vet att det finns en större kostnad som väntar på något sätt.
Sportagen jag köpte för ett år sedan är ett typiskt exempel, den kostade "bara" 230 000 kr, men motorlampan lyste mer eller mindre oavbrutet på den hela tiden vi ägde den - jag orkade inte med det helt enkelt. Adblue-systemet i detta fall, och det finns mängder med moderna dieselbilar med samma problematik, så en sådan vill jag helt enkelt inte ha.
Ska man ha en större bil/SUV som är bensindriven vår man leta länge, i princip är det väl Toyotas Hybrider och möjligen någon modell av Honda CR-V?
Två av marknadens dyraste begagnade bilar...
Eller en EX60, men då talar vi om samma pengar om den inte ska ha gått närmare 20 000 mil.
Och då kan man vara i samma sits om med nuvarande Sportage, att felen börjar avlösa varandra på grund av miltalet.

Till syvende och sist hamnar jag i att det kanske ändå inte är så dålig affär att lägga ut lite mer pengar och då en erkänt problemfri bil, med långa garantier, som man förhoppningvis kan öga i tio år eller mer, även om den kostar norr om 300 000 kr.  dontknow

Eller så köper man en gammal bil som går på diesel.
Tipset från verkarn på KIA var en sportage, 2.0 AWD 2018, ingen adblue, vanlig konventionell automatlåda ska göra dessa till den allra mest problemfria och "allraound"-modellen enligt honom.
Jag tror honom, för det finns inga till salu norr om gävle...
« Senast ändrad: 10 juli 2025, 09:53:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1648
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #16 skrivet: 10 juli 2025, 12:30:15 »
Vill göra inlägg om våra franska bilar
Inga styrleder, startmotor, lås, hjulager etc bytta
På mina två V70 var det just leder leder leder, lås, hjullager

Fyra fel har det varit
Elektronikbox, adblue pump, fläkt, fläkt
Bytt på elektronikförsäkring, garanti och ur egen ficka
Ingen kostnad över 5000 per lagning.

Alla diesel bilar har kostat runt 80-100k (på auktion) , och gått ungefär 3000 mil.
Man lider inte om man gör någon rep ibland så länge man slipper lägga ut +300k

Vill egentligen inte tipsa om dessa fyndköp,  mycket bra om de fortsätter vara impopulära hatobjekt tummenupp
« Senast ändrad: 10 juli 2025, 12:32:54 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +5/-1
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #17 skrivet: 10 juli 2025, 14:02:18 »
Om man gör en liknande sammanställning för min senaste franska resp japanska bil (båda var ca 10 år gamla och hade gått ca 25000 mil när jag köpte dem) så får man följande:

Fransk bil: En spindelled, båda fjäderbenslagren fram, ett krängningshämmarstag, kopplingslamell, behållare för Eolys (dieseltillsats, den sitter utsatt till och är lätt att köra sönder på dålig väg). Spindelleden byttes på verkstad, allt annat har jag reparerat själv.

Japansk bil: Värmefläktmotor, en tempgivare till partikelfiltret, stag till höjdgivaren för strålkastarjustering, ett krängningshämmarstag (det var bytt sen tidigare och det var en tvivelaktig piratdel som nu var glapp, på andra sidan sitter original fortfarande kvar), ett hjullager, reläboxen för släpvagnskontakt (den tog eld, ren tur att det inte spred sig), ett länkarmslager i framvagnen (bra att veta på senaste besiktningen, ännu ej bytt), spolarburk och -pump (sitter lågt och utsatt till, förra ägaren hade kört på en isklump som krossade spolarburken), AC-kondensor (skadan troligen orsakad av den tidigare närkontakten med isklumpen men det dröjde 3 år innan den började läcka), delar i låsmekanismen för löstagbar dragkrok, återkommande krångel med kärvande glidpinnar i bromsoken varje år. Allt reparerat själv.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #18 skrivet: 10 juli 2025, 14:04:58 »
Jag har kört bättre begagnat fransk de senaste tre bilarna (plus ett par före det) och har inte råkat ut för några som helst konstigheter. Tvärtom är det lättmekade bilar med billiga reservdelar och enkel standardkonstruktion som inte kräver några specialverktyg att tala om. Inte alls samma tekniska lekstuga som tyska bilar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19354
  • Karma +15/-15
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #19 skrivet: 10 juli 2025, 17:44:48 »
Trots att jag blev avrådd av bekanta köpte jag en Peugot 308 för ett antal år sen hade den nog runt 1 år absolut sämsta och dyraste bilen jag haft motorlampan lyste typ hela tiden och det verkade vara rätt normalt enligt verkstäder jag var i kontakt med. Om och det är ett stort om jag köper Franskt igen ska det var nytt med garanti.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 818
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #20 skrivet: 10 juli 2025, 20:29:30 »
Har ägt en fransk bil. Det räckte.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #21 skrivet: Idag kl. 08:10:00 »
Har ägt en tysk bil. Det räckte.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35966
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #22 skrivet: Idag kl. 08:27:22 »
PÅ 11 år och drygt 17 000 mil har jag fått byta båda dimljusen fram, båda stötdämparfjärdrarna fram, reparerat två kablar som gått av till en givare på insuget, bytt synkringar i växellådan, och bromsar bak.
Det jag fått betala själv var bromsarna och växellådan, totalt 13 000 kr.
Nu tillkommer alltså ABS, verkar bli ca 5000 kr, och framhjulslagrerbytet som gick på 2300 kr.
Kabelfulet minns jag inte vad det kostade, men typ 1000-2000 kr
Summa summarum ca 22 000 kr på 11 år, lite drygt 1 kr/mil, tror det är rätt svårslaget, men vad vet jag.
Jag räds i alla fall inte ytterligare en eller ett par KIA i vårt hushåll.

De bytte ju också en länkarm som de pressade sönder, och en styrled som de sa var glapp, men det kostade ju inte mig något, och troligen var det de själva som haft sönder det hela, länkarmen erkände de att den spruckit när de pressade ur en styrled, och man kan ju misstänka att styrleden också fick stryk.
Och lagret.
Jag misstänker en sommarjobbare som lyckats misslyckas med allt han tagit i...

Med detta sagt så var alla våra TOyota mer eller mindre helt problemfria, eller i vart fall löjligt problemfria, så visst, de är/var bättre.
« Senast ändrad: Idag kl. 08:31:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +5/-1
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #23 skrivet: Idag kl. 10:48:41 »
Beträffande tyska bilar (eller för den delen tyska bilkoncerner som har märken och fabriker som även förknippas med andra länder), så är mitt intryck att det är premiumbilarna som utgör ingenjörslekstugor. Snikmodellerna och -märkena som förses med några år gammal, beprövad teknik, brukar vara betydligt mer driftsäkra och lättmekade.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2591
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #24 skrivet: Idag kl. 12:23:10 »
De mest felfria bilarna jag haft de sista 10 åren nu är tre amerikanskt byggda mustanger.
Endast ett par garantifel av mindre art på 10 år och inget mer.
De har rullat totalt 11000 mil på de åren varav den som jag hade längst blev 6 år och 5000 mil.
Nuvarande fyllde precis två år och är ännu helt felfri.

Kan tillägga att total värdeminskning under dessa 10 år är 150000:- + nuvarande ca 25000:-
« Senast ändrad: Idag kl. 12:24:50 av Mike »

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19354
  • Karma +15/-15
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #25 skrivet: Idag kl. 12:30:00 »
Beträffande tyska bilar (eller för den delen tyska bilkoncerner som har märken och fabriker som även förknippas med andra länder), så är mitt intryck att det är premiumbilarna som utgör ingenjörslekstugor. Snikmodellerna och -märkena som förses med några år gammal, beprövad teknik, brukar vara betydligt mer driftsäkra och lättmekade.
Det är snik modellerna jag haft och dom har varit riktigt bra. Valde dock bort VW den här gången till stor del på grund av bonus malus vill inte betala 10000 kr i skatt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!