Köpte ju en Kia EV3 i April, tänkte ha kvar vår gamla Sportage 1.7 Diesel i några år, den har drag och är större att packa i än EV3:an, och det behöver vi ibland.
Den bilen har gått mer eller mindre problemfritt sedan den var ny, men för ett år sedan byttes synkringar i växellådan.
Nu har jag sedan april fått byta ena framhjulslagret, en länkarm (som gick sönder när de bytte lager, gratis), och ett styrstag (det gjorde dom på goodwill för att de haft bilen i 4 dagar.)
Nu larmar den för ABS, och det var inte den givare som de trodde, så vi har fått en ny tid i slutet av Juli när den mest erfarna KIA-mekken börjar om att jobba efter semestern.
Dom drog även av en bult i bakvagnen när de skulle justera hjulvinklarna, så vi har en tid för att få den utbytt också.
Nu efter lagerbytet har det tillkommit ett tickande ljud, låter som att det räknar varven på vänster fram, konspiratorisk som man är så misstänker man förstås att de spräckt en lagerbana när de bytte lager, eller att det kommit in någon skit i drivknuten, typ.
De har inte lyckats hitta var ljudet kommer ifrån, men yrar något om bromsarna, vilket jag absolut inte tror på för en sekund.
Känns som att allt de rör vid går sönder.
Verkstan och de som jobbar där är kanonbra ha göra med, så ingen skugga ska falla över dem, men på något sätt känns det som att bilen börjar ha gjort sitt, nästan 18 000 mil på mätaren.
Jag har skött bilen bra, tycker jag själv, men ska det bara lösa av vartannat på verkstan så är det inte kul längre.
Tanken var ju att nästan all vår körning ska ske med elbilen från och med nu, den andra ska mest användas om vi båda ska iväg åt olika håll, eller om vi ska dra eller lasta mycket.
Typ 300-400 mil/år kanske.
Men om man nu ska krångla så här börjar man ju redan fundera på att byta även den andra bilen.
Har hittat en Skoda Enyiaq som gått typ 8000 mil, med drag och stort bagage skulle den passa oss bra, typ 277 000 kr skulle den kosta, inbytet kanske är värt 100 000 kr, det känns ju som att det skulle vara ett skapligt överkompligt pris för att få en 7 år nyare bil som går på el och har den funktionalitet.
Ca 40 mil räckvidd enligt WLTP
Synpunkter på det?
Ett annat alternativ jag överväger är en V60 Cross Country med max 10 000 mil, men Sambon vill ha en SUV, V60 CC är ju inte en SUV.
Skodan är väl inte heller en riktig SUV, även om de kallar den det. (Tycker jag).