0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Glömde säga att det primärt är sambon som åker in till stan med paketen varje dag, hon gör alltså mer eller mindre alla ärenden vi har utanför byn.Det lämnar mig kvar med vår "andrabil", vilket innebär att det alltså blir jag som får dras med den bilen primärt.Jag uppskattar verkligen känslan att köra elbil och är därför inte så sugen på en fossil bil till, även med tanke på de stigande drivmedelpriserna som kommer från 2027 (Utsläppsrätter som kommer minskas succesivt tills man inte för köra på fossila drivmedel från 2035, 2040 eller när det nu var).Toyotan är verkligen inte kul att köra, eller titta på, men jag vet ju att de bygger bra bilar, har kört toyota halva mitt liv och inte varit besviken på kvalitén.En skoda är ju en bil från VW-koncernen, och jag vet ju innerst inne att de inte är tillförlitliga, och dyra att underhålla, så det kanske inte är bästa valet för mig.Finns ju mängder med E-niro till salu, men ska jag köpa en sådan måste det vara en ganska ny, de äldre bullrar rejält.Kostar bara 3700 kr att köpa ett godkänt drag till EV3, ingen besiktning krävs då.E-niro finns att köpa med ca 5000 mil på mätaren för typ 250 000 kr.MEN, de gjorde ett rejält kvalitetslyft på dem 2023, och de kostar nästan 100 000 kr mer...Svårt.Som vanligt landar jag i att KIA är prisvärda, billiga i drift, relativt problemfria, och de har sålt elbilar länge nu.KIA Soul och båda generationerna Eniro + EV3 har samma motor, också det borgar för att de bör ha fått grejerna att fungera.Byte av drivknutar, länkarmar, vattenpumpar och generatorer och sånt har man knappt talas om på en asiatisk bil.Volvo XC60 skulle jag kunna tänka mig, men den blir nästan onödigt klumpig att parkera, och de finns väl med i topp på nästan alla listar över de bilar med mest problem, dyrt att reparera också.Och så är det ju en fossil bil.Känns inte som att jag är inne på det.En Tesla model 3 är en riktigt låg bil, så den går bort, möjligen en model Y i så fall, men de är å andra sidan svindyra att försäkra, ska vi ha den som andrabil och köra typ 500 mil/år så blir bara försäkringen 2-3 kronor/mil.Kanske går det över om de bara kan fixa alla fel vi har på Sportagen just nu, men då måste det sluta komma till nya fel varje gång jag har in bilen på verkstan.EN Renault scenic helel skulle jag kunna tänka mig, den ser fin ut.Lite större än Eniro också, men då har vi ingen service inom 7 mil.Franska bilar har lite svårt i kallt klimat tror jag, om man ska generalisera, de är mest byggda för sydeuropa, där det kryllar av dem.