Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bilar, bilar, bilar  (läst 522 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35966
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Bilar, bilar, bilar
« skrivet: 07 juli 2025, 10:56:28 »
Köpte ju en Kia EV3 i April, tänkte ha kvar vår gamla Sportage 1.7 Diesel i några år, den har drag och är större att packa i än EV3:an, och det behöver vi ibland.
Den bilen har gått mer eller mindre problemfritt sedan den var ny, men för ett år sedan byttes synkringar i växellådan.
Nu har jag sedan april fått byta ena framhjulslagret, en länkarm (som gick sönder när de bytte lager, gratis), och ett styrstag (det gjorde dom på goodwill för att de haft bilen i 4 dagar.)
Nu larmar den för ABS, och det var inte den givare som de trodde, så vi har fått en ny tid i slutet av Juli när den mest erfarna KIA-mekken börjar om att jobba efter semestern.
Dom drog även av en bult i bakvagnen när de skulle justera hjulvinklarna, så vi har en tid för att få den utbytt också.
Nu efter lagerbytet har det tillkommit ett tickande ljud, låter som att det räknar varven på vänster fram, konspiratorisk som man är så misstänker man förstås att de spräckt en lagerbana när de bytte lager, eller att det kommit in någon skit i drivknuten, typ.
De har inte lyckats hitta var ljudet kommer ifrån, men yrar något om bromsarna, vilket jag absolut inte tror på för en sekund.
Känns som att allt de rör vid går sönder.
Verkstan och de som jobbar där är kanonbra ha göra med, så ingen skugga ska falla över dem, men på något sätt känns det som att bilen börjar ha gjort sitt, nästan 18 000 mil på mätaren.
Jag har skött bilen bra, tycker jag själv, men ska det bara lösa av vartannat på verkstan så är det inte kul längre.
Tanken var ju att nästan all vår körning ska ske med elbilen från och med nu, den andra ska mest användas om vi båda ska iväg åt olika håll, eller om vi ska dra eller lasta mycket.
Typ 300-400 mil/år kanske.
Men om man nu ska krångla så här börjar man ju redan fundera på att byta även den andra bilen.
Har hittat en Skoda Enyiaq som gått typ 8000 mil, med drag och stort bagage skulle den passa oss bra, typ 277 000 kr skulle den kosta, inbytet kanske är värt 100 000 kr, det känns ju som att det skulle vara ett skapligt överkompligt pris för att få en 7 år nyare bil som går på el och har den funktionalitet.
Ca 40 mil räckvidd enligt WLTP

Synpunkter på det?

Ett annat alternativ jag överväger är en V60 Cross Country med max 10 000 mil, men Sambon vill ha en SUV, V60 CC är ju inte en SUV.
Skodan är väl inte heller en riktig SUV, även om de kallar den det. (Tycker jag).
 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2591
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2025, 11:42:02 »
Kika på en Toyota RAV4 hybrid istället. 10 års garanti om man servar varje år. Visst den här förängda garantin har några begränsningar men är ändå trevligt att ha.
Roligaste bilen, nej inte alls.
Skodan du tittat på är väl egentligen sämre dragbil än EV3 med tanke på elförbrukning?

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19352
  • Karma +15/-15
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2025, 13:06:57 »
Om du kör så lite och dessutom tänker köpa en bil äldre än 3 år skulle jag valt en bensinare eller möjligtvis diesel då har du ju en bil som kan dra släp lite längre sträckor också och bränslekostnaden på dom milen blir inte stor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 818
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #3 skrivet: 08 juli 2025, 07:59:15 »
Tycker en pickup är bra till allt. Enda negativa är förbrukningen.

4x4, lågväxel, lastar tungt och allt. Bra dragbil. Sitter högt. Rejäla konstellationer.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +3/-1
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #4 skrivet: 08 juli 2025, 09:06:09 »
XC70 2012-2016? Något högre än V60 CC? Grunden är väl volvobekymmersfri men chassit har sina fordfläckar, verkar som de rostar som en normal bil, även i botten. (Volvo brukar ju rosta hälften av en vanlig bil).
Kabelbrott i dörrarna kommer ju hända på V60, för det är ford.

XC60:n är ju bra, SUV, men tråkig och ful bak.

Vettig dieselvärmare på volvo, inga rutor skrapas. Varm go bil.

Men jag tycker de åldrats väldigt illa utseendemässigt, trots volvomänniska. Att vara volvomänniska är att titta på omgivningen och säga, oj, har du lagat din bil för så galet mycket medan jag inte lagat något?
Men ett steg upp i årsmodell och skoja till det med Ocean race, R-design (tänk hur de ser ut bak) eller Polstar-blå... jag spyr verkligen.


Köpte mig en BMW 5-serie istället för designen främst, fastnade för F11-serien med gubbkit, de före och efter är jag inte så mycket för i design.
Ville pröva något nytt. Men BMW:n är rätt osmidig i sin upplevelse. Volvo är mer effektiv och agil att köra konstigt nog.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2698
  • Karma +5/-1
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #5 skrivet: 08 juli 2025, 11:30:04 »
Det är många år sedan man kunde tala om att en Volvo var bekymmersfri.  De gamla generationerna med "systéme Panhard" , alltså längsmonterad motor och bakhjulsdrift, var ju så välkända ute i stugorna att inga problem egentligen var några problem.   Men sen man började försöka modernisera sig med tvärställda motorer och framhjulsdrift, först i och med 400- och 800-serierna, så har det bara gått utför.  Mycket konstiga elfel, kablar av dålig kvalitet där isoleringen börjar falla sönder så man får slumpmässiga krypströmmar och överledningar i kabelstammarna efter några år, ingenting går att göra utan att det ska "laddas ny programvara" vilket praktiskt taget är omöjligt utanför märkesverkstad, viktiga servicepunkter är totalt oåtkomliga (var det inte nån generation V70 där man var tvungen att lyfta ur hela drivaggregatet för att byta oljefilter i automatlådan, på någon annan sitter en elcentral i vägen så det går i praktiken inte att byta kupéluftfilter, osv osv), många detaljlösningar är bakvända, det går åt mycket mer skruvar och smådelar för detaljer som vilken tysk eller fransk biltillverkare som helst skulle lösa både bättre och billigare med en enda komponent, osv osv...
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #6 skrivet: 08 juli 2025, 23:28:51 »
En MEB bil var det nog det sista bilen jag skulle köpa.

Gå med i valfri id4 , skoda grupp och läs om problemen de har med bilarna.

Du får en 2022 Tesla model 3 för de pengarna.
Det är en milsvid bättre bil en skoda skräpet.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1645
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #7 skrivet: Idag kl. 07:35:21 »
Inom familjen har jag inhandlat 3st Citroen verkar fungera bra, även Peugeot 508, givet inköpspriserna.  Kanske haft tur 😉
Även Citroen elbilen fungerar, fast den har vi bara kört i 9 mån, de övriga 4-7år.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35966
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #8 skrivet: Idag kl. 07:43:44 »
Glömde säga att det primärt är sambon som åker in till stan med paketen varje dag, hon gör alltså mer eller mindre alla ärenden vi har utanför byn.
Det lämnar mig kvar med vår "andrabil", vilket innebär att det alltså blir jag som får dras med den bilen primärt.
Jag uppskattar verkligen känslan att köra elbil och är därför inte så sugen på en fossil bil till, även med tanke på de stigande drivmedelpriserna som kommer från 2027 (Utsläppsrätter som kommer minskas succesivt tills man inte för köra på fossila drivmedel från 2035, 2040 eller när det nu var).
Toyotan är verkligen inte kul att köra, eller titta på, men jag vet ju att de bygger bra bilar, har kört toyota halva mitt liv och inte varit besviken på kvalitén.
En skoda är ju en bil från VW-koncernen, och jag vet ju innerst inne att de inte är tillförlitliga, och dyra att underhålla, så det kanske inte är bästa valet för mig.
Finns ju mängder med E-niro till salu, men ska jag köpa en sådan måste det vara en ganska ny, de äldre bullrar rejält.

Kostar bara 3700 kr att köpa ett godkänt drag till EV3, ingen besiktning krävs då.
E-niro finns att köpa med ca 5000 mil på mätaren för typ 250 000 kr.
MEN, de gjorde ett rejält kvalitetslyft på dem 2023, och de kostar nästan 100 000 kr mer...
Svårt.

Som vanligt landar jag i att KIA är prisvärda, billiga i drift, relativt problemfria, och de har sålt elbilar länge nu.
KIA Soul och båda generationerna Eniro + EV3 har samma motor, också det borgar för att de bör ha fått grejerna att fungera.
Byte av drivknutar, länkarmar, vattenpumpar och generatorer och sånt har man knappt talas om på en asiatisk bil.
Volvo XC60 skulle jag kunna tänka mig, men den blir nästan onödigt klumpig att parkera, och de finns väl med i topp på nästan alla listar över de bilar med mest problem, dyrt att reparera också.
Och så är det ju en fossil bil.
Känns inte som att jag är inne på det.

En Tesla model 3 är en riktigt låg bil, så den går bort, möjligen en model Y i så fall, men de är å andra sidan svindyra att försäkra, ska vi ha den som andrabil och köra typ 500 mil/år så blir bara försäkringen 2-3 kronor/mil.
Kanske går det över om de bara kan fixa alla fel vi har på Sportagen just nu, men då måste det sluta komma till nya fel varje gång jag har in bilen på verkstan.
EN Renault scenic helel skulle jag kunna tänka mig, den ser fin ut.
Lite större än Eniro också, men då har vi ingen service inom 7 mil.

Franska bilar har lite svårt i kallt klimat tror jag, om man ska generalisera, de är mest byggda för sydeuropa, där det kryllar av dem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2698
  • Karma +5/-1
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #9 skrivet: Idag kl. 10:54:37 »
Att franska bilar skulle ha problem med kyla får man nog säga är historia vid det här laget. Det mest aktuella problemet av det slaget som jag känner till, daterar sig till mitten av 80-talet då en hel del Citroën- och Peugeotmodeller med olika varianter av "XU" -motorn hade problem med att vevhusventilationen kunde frysa igen. Motorn är ju tvärställd och slangar, oljeavskiljare, flamskydd mm sitter på framsidan av motorn, direkt utsatta för den kalla fartvinden så länge motorn inte är så varm att termostaten har öppnat och kylaren förvärmer den luft som kommer in i motorrummet.  Framåt '88-89 var dock de där problemen lösta och man slapp hemgjorda lösningar med pappskivor och annat framför oljeavskiljaren.

Sen är det ju en annan sak att det kan vara dåligt med kupévärmen i en del moderna "snåldieslar", men det är väl priset man får betala för att ha en effektiv motor som inte ger så mycket spillvärme ifrån sig, om man dessutom har köpt en snikmodell som saknar tillsatsvärmare. Det är inte unikt för franska bilar, även om det är i en Peugeot 307 jag har märkt mest av att värmepaketet så lätt kan kyla ut en liten dieselmotor fullständigt. Peugeoten har i alla fall en riktig analog tempmätare så det inte råder någon tvekan för föraren om varför det inte blir varmt i bilen (till skillnad från t ex en del Mercedes A-klasse som bara har en varningslampa för motortemp men är lika lätta att råka kyla ut motorn på).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2591
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #10 skrivet: Idag kl. 12:22:48 »
Ska du ha elbil för dessa pengar är det nog en MEB som gäller ändå om den ska vara SUV så Skoda framför ID4 absolut.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1645
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #11 skrivet: Idag kl. 16:24:24 »
Verkar ju ganska mycket överspendering att ha en ID4 klass bil som andrabil, även för en prylälskare.
Men bor man i norr så kanske man vill ha full redundans, kan ju vara skäligt ☺️
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19352
  • Karma +15/-15
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #12 skrivet: Idag kl. 20:21:25 »
Glömde säga att det primärt är sambon som åker in till stan med paketen varje dag, hon gör alltså mer eller mindre alla ärenden vi har utanför byn.
Det lämnar mig kvar med vår "andrabil", vilket innebär att det alltså blir jag som får dras med den bilen primärt.
Jag uppskattar verkligen känslan att köra elbil och är därför inte så sugen på en fossil bil till, även med tanke på de stigande drivmedelpriserna som kommer från 2027 (Utsläppsrätter som kommer minskas succesivt tills man inte för köra på fossila drivmedel från 2035, 2040 eller när det nu var).
Toyotan är verkligen inte kul att köra, eller titta på, men jag vet ju att de bygger bra bilar, har kört toyota halva mitt liv och inte varit besviken på kvalitén.
En skoda är ju en bil från VW-koncernen, och jag vet ju innerst inne att de inte är tillförlitliga, och dyra att underhålla, så det kanske inte är bästa valet för mig.
Finns ju mängder med E-niro till salu, men ska jag köpa en sådan måste det vara en ganska ny, de äldre bullrar rejält.

Kostar bara 3700 kr att köpa ett godkänt drag till EV3, ingen besiktning krävs då.
E-niro finns att köpa med ca 5000 mil på mätaren för typ 250 000 kr.
MEN, de gjorde ett rejält kvalitetslyft på dem 2023, och de kostar nästan 100 000 kr mer...
Svårt.

Som vanligt landar jag i att KIA är prisvärda, billiga i drift, relativt problemfria, och de har sålt elbilar länge nu.
KIA Soul och båda generationerna Eniro + EV3 har samma motor, också det borgar för att de bör ha fått grejerna att fungera.
Byte av drivknutar, länkarmar, vattenpumpar och generatorer och sånt har man knappt talas om på en asiatisk bil.
Volvo XC60 skulle jag kunna tänka mig, men den blir nästan onödigt klumpig att parkera, och de finns väl med i topp på nästan alla listar över de bilar med mest problem, dyrt att reparera också.
Och så är det ju en fossil bil.
Känns inte som att jag är inne på det.

En Tesla model 3 är en riktigt låg bil, så den går bort, möjligen en model Y i så fall, men de är å andra sidan svindyra att försäkra, ska vi ha den som andrabil och köra typ 500 mil/år så blir bara försäkringen 2-3 kronor/mil.
Kanske går det över om de bara kan fixa alla fel vi har på Sportagen just nu, men då måste det sluta komma till nya fel varje gång jag har in bilen på verkstan.
EN Renault scenic helel skulle jag kunna tänka mig, den ser fin ut.
Lite större än Eniro också, men då har vi ingen service inom 7 mil.

Franska bilar har lite svårt i kallt klimat tror jag, om man ska generalisera, de är mest byggda för sydeuropa, där det kryllar av dem.
Frugan hade en Kia och den var i alla fall inget under av hållbarhet fick byta styrleder väldigt tidigt och det går naturligtvis inte på garanti även bromsar verkar vara av lite sämre sort för dom fick också bytas ovanligt tidigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!