Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bilar, bilar, bilar  (läst 290 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35966
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Bilar, bilar, bilar
« skrivet: 07 juli 2025, 10:56:28 »
Köpte ju en Kia EV3 i April, tänkte ha kvar vår gamla Sportage 1.7 Diesel i några år, den har drag och är större att packa i än EV3:an, och det behöver vi ibland.
Den bilen har gått mer eller mindre problemfritt sedan den var ny, men för ett år sedan byttes synkringar i växellådan.
Nu har jag sedan april fått byta ena framhjulslagret, en länkarm (som gick sönder när de bytte lager, gratis), och ett styrstag (det gjorde dom på goodwill för att de haft bilen i 4 dagar.)
Nu larmar den för ABS, och det var inte den givare som de trodde, så vi har fått en ny tid i slutet av Juli när den mest erfarna KIA-mekken börjar om att jobba efter semestern.
Dom drog även av en bult i bakvagnen när de skulle justera hjulvinklarna, så vi har en tid för att få den utbytt också.
Nu efter lagerbytet har det tillkommit ett tickande ljud, låter som att det räknar varven på vänster fram, konspiratorisk som man är så misstänker man förstås att de spräckt en lagerbana när de bytte lager, eller att det kommit in någon skit i drivknuten, typ.
De har inte lyckats hitta var ljudet kommer ifrån, men yrar något om bromsarna, vilket jag absolut inte tror på för en sekund.
Känns som att allt de rör vid går sönder.
Verkstan och de som jobbar där är kanonbra ha göra med, så ingen skugga ska falla över dem, men på något sätt känns det som att bilen börjar ha gjort sitt, nästan 18 000 mil på mätaren.
Jag har skött bilen bra, tycker jag själv, men ska det bara lösa av vartannat på verkstan så är det inte kul längre.
Tanken var ju att nästan all vår körning ska ske med elbilen från och med nu, den andra ska mest användas om vi båda ska iväg åt olika håll, eller om vi ska dra eller lasta mycket.
Typ 300-400 mil/år kanske.
Men om man nu ska krångla så här börjar man ju redan fundera på att byta även den andra bilen.
Har hittat en Skoda Enyiaq som gått typ 8000 mil, med drag och stort bagage skulle den passa oss bra, typ 277 000 kr skulle den kosta, inbytet kanske är värt 100 000 kr, det känns ju som att det skulle vara ett skapligt överkompligt pris för att få en 7 år nyare bil som går på el och har den funktionalitet.
Ca 40 mil räckvidd enligt WLTP

Synpunkter på det?

Ett annat alternativ jag överväger är en V60 Cross Country med max 10 000 mil, men Sambon vill ha en SUV, V60 CC är ju inte en SUV.
Skodan är väl inte heller en riktig SUV, även om de kallar den det. (Tycker jag).
 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2591
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2025, 11:42:02 »
Kika på en Toyota RAV4 hybrid istället. 10 års garanti om man servar varje år. Visst den här förängda garantin har några begränsningar men är ändå trevligt att ha.
Roligaste bilen, nej inte alls.
Skodan du tittat på är väl egentligen sämre dragbil än EV3 med tanke på elförbrukning?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19351
  • Karma +15/-15
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2025, 13:06:57 »
Om du kör så lite och dessutom tänker köpa en bil äldre än 3 år skulle jag valt en bensinare eller möjligtvis diesel då har du ju en bil som kan dra släp lite längre sträckor också och bränslekostnaden på dom milen blir inte stor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 818
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 07:59:15 »
Tycker en pickup är bra till allt. Enda negativa är förbrukningen.

4x4, lågväxel, lastar tungt och allt. Bra dragbil. Sitter högt. Rejäla konstellationer.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +3/-1
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #4 skrivet: Idag kl. 09:06:09 »
XC70 2012-2016? Något högre än V60 CC? Grunden är väl volvobekymmersfri men chassit har sina fordfläckar, verkar som de rostar som en normal bil, även i botten. (Volvo brukar ju rosta hälften av en vanlig bil).
Kabelbrott i dörrarna kommer ju hända på V60, för det är ford.

XC60:n är ju bra, SUV, men tråkig och ful bak.

Vettig dieselvärmare på volvo, inga rutor skrapas. Varm go bil.

Men jag tycker de åldrats väldigt illa utseendemässigt, trots volvomänniska. Att vara volvomänniska är att titta på omgivningen och säga, oj, har du lagat din bil för så galet mycket medan jag inte lagat något?
Men ett steg upp i årsmodell och skoja till det med Ocean race, R-design (tänk hur de ser ut bak) eller Polstar-blå... jag spyr verkligen.


Köpte mig en BMW 5-serie istället för designen främst, fastnade för F11-serien med gubbkit, de före och efter är jag inte så mycket för i design.
Ville pröva något nytt. Men BMW:n är rätt osmidig i sin upplevelse. Volvo är mer effektiv och agil att köra konstigt nog.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2697
  • Karma +5/-1
SV: Bilar, bilar, bilar
« Svar #5 skrivet: Idag kl. 11:30:04 »
Det är många år sedan man kunde tala om att en Volvo var bekymmersfri.  De gamla generationerna med "systéme Panhard" , alltså längsmonterad motor och bakhjulsdrift, var ju så välkända ute i stugorna att inga problem egentligen var några problem.   Men sen man började försöka modernisera sig med tvärställda motorer och framhjulsdrift, först i och med 400- och 800-serierna, så har det bara gått utför.  Mycket konstiga elfel, kablar av dålig kvalitet där isoleringen börjar falla sönder så man får slumpmässiga krypströmmar och överledningar i kabelstammarna efter några år, ingenting går att göra utan att det ska "laddas ny programvara" vilket praktiskt taget är omöjligt utanför märkesverkstad, viktiga servicepunkter är totalt oåtkomliga (var det inte nån generation V70 där man var tvungen att lyfta ur hela drivaggregatet för att byta oljefilter i automatlådan, på någon annan sitter en elcentral i vägen så det går i praktiken inte att byta kupéluftfilter, osv osv), många detaljlösningar är bakvända, det går åt mycket mer skruvar och smådelar för detaljer som vilken tysk eller fransk biltillverkare som helst skulle lösa både bättre och billigare med en enda komponent, osv osv...
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!