0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Korta drifttider uppstår normalt om den försöker köra mot stängda termostater.Du ska använda dig av värmepumpens inställningar och inte termostaterna för att styra temperaturen inne.Om utetemp går under 8 C på natten men det fortfarande är så varmt inne att termostaterna är stängda så kommer du får detta problem.Det kan ju också vara problem med cirkulationen, typ igensatt smutsflter eller nån cirkpump som inte går eller luft i systemet.Vad har du för kurva/förskjutning inställd?
4.9.2 Stopp av värme, ska ej över 17. Annars kan larmet bero på det.Om det misstänks vara fel på värmepumpen hade jag kollat växelventilen.
Funkar det bra med 2 timmars filtreringstid verkligen?Jag kör med filtreringstid 24 timmar med i mitt fall 13 grader Stopp av värme. Det blir då dygnsmedel och min värmepump stänger då av sig på sommaren och vaknar igen när hösten börjar. Utan att gå något på natten bara för att den är kall.... (dagen efter blir ju oftast varm och då jämnar det ut sig).För att motverka solvärme vår och solig höst har jag istället schemalagt lägre temperatur inomhus dagtid och har rumsgivare (med påverkan). Kör med det på vår och höst. Det gör att värmepumpen gör mycket lite värme dagtid om det är soligt och varmt. Om jag tycker det blir kallt inomhus för att det är många mulna dagar på raken stänger jag av schemat. Jag har en F1245 utan några som helst uppkopplingar så jag kör därför lite low-tech.
Termostaterna är på max i samtliga rum förutom i sovrummet. Där är den dragen i botten.Värmekurvan står på 0 och förskjutningen på -6.Jag luftade systemet för någon vecka sen och fick ut ganska mycket luft.