0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Tyvärr kommer du inte åt denna inställning via MyUplink.Kollade lite snabbt i modbusregistret, men hittar inte att detta går att ställa där heller.Enklast är att använda meny 4.9.5 schema blockering för att blockera tillatsen dagtid, tyvärr kan den då bara användas för att blockera elpatron helt. Denna meny går att komma åt via MyUplink.Det finns även en funktion som kallas "SG-Ready" som är till för att leverantören ska kunna styra kapaciteten beroende på priset, gissar att man kan använda denna funktion också.Det står i manualen sid 25 om hur SG-ready funkar.Manualen påstår att detta bara funkar för elleverantörer som har denna funktion, men jag gissar att man själv kan programmera typ en shelly-puck med 2 utgångar att göra samma grej.Sen täller du in max effekt i meny 5.1.12 (inte i ampere utan i kW)https://professional.nibe.eu/document/Installat%C3%B6rshandbok/531385-2.pdf
Om man inte vill acceptera större komfortstörningar under den kallare årstiden (jag själv vill inte det) finns det inget sätt att undvika höga priser om man inte har möjlighet att ackumulera energi när den är billig för att använda den senare när den är dyrJag själv skulle då tänka stora välisolerade vattentankar som jag kan värma upp till högre temperaturer (typ 85-90 grader) med billig energi (både med pump och tillskott) och sedan nyttja med värmeväxlare. Jag skulle då självklart även föredra genomströmmningsvärmare för VVMen jag har ingen möjlighet att få plats med en sådan lösning i huste jag bor i. Skulle dock vara intressant att höra fler synpunkter på ett sådant tema från experter på området; hur stora tankar skulle behövas för att klara energibehovet under ett visst antal timmar? Hur mycket energi kan man lagra i hett vatten? Jag lekte lite med en simpel styrning i Node-RED som hämtar aktuella timpriser från NordPool och där kan man se hur det skulle kunna fungera, man gasar på när det är billigt, ibland t.o.m att man får betalt som det var i söndags då timpriserna var negativa största delen av dygnet. Tänk om man då kunde ha lagrat under massa energi för senare bruk