0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Om inte utrymmet som den gamla pannan tar upp behövs till annat, ta en allvarlig funderare på om det kanske kan vara bra att ha den kvar ur beredskapssynpunkt. Den borde väl i nödfall gå att elda med ved.
Jag gillar Nibe, men nuvarande generation är dyr och sämre prestanda än föregångaren.Thermia har hoppat runt lite med tillverkare av utedelen. Förra generationen hade ett vasst tråkigt ljud, helt undermåligt ljuddämpad. Hoppas de lyckats bra med XTR. Tror jag läst ett par intryck av XTR som sa att den verkade jättebra. Skrivs det inga problem så brukar det vara bra.Grannfirman har inte haft några bullerproblem sedan de startat med sälja Mitsubishi. Kunderna blir glada av låg inköpskostnad och låg räkning.Jag tror de bara sålt Ecodan.
Intressant angående Nibe. Vad är det som skiljer mot tidigare generation?
Jag gjorde nyligen en sammanställning med bland annat de modeller su tittar på. 12kW är i största laget för mig, så därför är det med många mindre maskiner också. Jag har ändå större hus än dig med ungefär samma byggnadsår, men bor söder om örebro.
Omställningen till propan (R290). Den är även tekniskt förenklad.F2120 var väldigt i framkant med den maskinen med EVI-teknik. Massvis snygga lösningar som tar upp intern spillvärme och inte onödiga värmekablar när spillvärme finns att ta vara på. F2120 har gasen R410A, bra prestanda långt ner i utetemperatur. Mindre miljövänlig gas. Men behöver man inte lika mycket elpatron så kan man ju se det som miljövänligt.S2125 har ingen EVI-teknik.Daikin har släppt en ny Altherma 4 som är propan. De visar spännande siffror - bäst siffror. Men kan inte rekommendera pga deras företagsfilosofi.Mitsubishi har en ny propan på G, har inte kollat något om den.