0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Kommunikationssnittet är ju en strömslinga med optokopplare i båda ändar (totalt fyra stycken). Om någon optokopplare skulle vara trasig, kan det leda till att kommunikationen bara fungerar i ena riktningen men inte andra. Detaljer finns beskrivna i någon tidigare tråd, troligen relaterad till EcoAir + EcoEl.CTC-värmepumpar larmar för fel fasföljd om inte hetgastempen börjar stiga inom rimlig tid efter att kompressorn har slagits till. Det gör att även om det beror på ett helt annat fel att inte hetgastempen stiger (t ex att kompressorn överhuvudtaget inte har startat), så kommer felkod för fel fasföljd.
Jag tror det är nått annat som spökar.Min killgissning går till mjukstarten.Mjukstarten kan fastna, även om den inte har styrsignal, vilket förklarar att laddpumpen stannar (som den ska), men inte kompressorn då.En krånglande mjukstart är ganska troligt vid intermittenta fel då den kan funka till och från när den börjar ge upp.
Tack för ditt svar! Är det troligt att det är intermittent om den aldrig startar via servicemenyn? Men startar när jag tagit bort felkoden" fel fasföljd"..Jag har inte kollat detta så ska fundera på hur jag ska verifiera det. Tack!
Är det alltid så?Fel fasföljd blockerar start, men den kollar nog som torbjörn skriver att hetgastemp stiger och gör den inte det så får du larmet.Vet att när min mjukstart på 1215-5 krånglade så gick den även ibland när den inte skulle, ibland på 2 faser men detta var olika.Den startade dock alltid när larmen kvitterats, fast jag körde den aldrig via nån testmeny. När man stängt av den en stund så att mjukstarten svalnat så brukade den funka felfritt, tror att värmen när den gått en stund gör att den börjar jäklas när den blir sliten?
Hej Carl,jo det är samma hela tiden. En annan grej jag glömde nämna är att när kompressorn startar så står det i ecoelen att kompressorn är FRÅN..Så dom pratar inte med varandra längre.. Mao, när ecoel säger till ecopart att starta så startar inte kompressorn. När kompressorn går så vet inte ecoel om det..DÄREMOT så är ju alla värden som skickas från ecopart till ecoel rätt.. hetgas osv..Som ett gammalt gift par...