Hej!
Har nu haft en Atlas Duo 12 i snart 2 år som gått utan problem fram tills nyligen. En dag för va en månad sen märkte jag att varmvattnet var ovanlig lågt och konstaterade att det låg under 40 grader. När jag kikade på graferna kunde jag se att pumpen någon dag tillbaka hade ovanligt många starter för varmvattenproduktion, men som stannat efter några minuter utan att få upp värmen mer än 0.5-1.0 grad. Jag har aldrig pillat på några inställningar, inga nya installationer gjorda vad gäller radiatorer (som skulle kunna orsaka stopp i rör).
Jag ringe en servicetekniker som kom ut och gjorde rent filtren (vanliga filtret samt magnetfiltret) och konstaterade att dessa var i stort sätt helt rena (alltså inget misstanke om igensatta rör). Sen gjorde han rent värmeväxlaren genom att spola från båda ändarna. Det kom ut lite svart (dött) vatten, kanske men några sandkorn i storlek av saltkorn men inte heller något som indikerade några stopp i rören. Vi kunde även se att "diffen" mellan framledning och returen ligger ofta på 25 grader. Enligt Thermia skall det vara 10-12?!?
Växelventilen funkar. Värmen i elementen funkar (cirkulationspumpen verkar m.a.o helt ok). Det är just bara varmvatten produktionen som spökar. Vi ändrade även från "Eco" (lägsta) till "Normal" (mitten) läget men då blev framledningstempen bara högre (ibland nära 70 grader), men oftast 65-66.
Har även senaste firmware: 16.0.10
Efter 4 timmar gav vi upp och jag vet inte längre vad jag kan göra.
Bifogar grafen så ser man tydligt på hur ofta den startar och går innan den stänger av, utan att varmvattnet höjs väsentligt.
Min amatör-misstanke nu är att detta måste vara något av följande:
1. Tempgivaren på varmvattenberedaren
2. Styrningen
3. Firmware problematik
Det sistnämna, om så är fallet, borde ju innebära att fler har haft motsvarade problem efter uppdatering. Jag uppdaterade någon gång innan jul har jag för mig, utan att det märktes något problem. Det kom först nu, för en månad sen.
Alla tips mottages varmt!