0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har börjat få intermittenta Pressostat Hög-larm efter varmvattenladdningar i min Greenline HT Plus E14 från 2007. Fick ett larm under april och tre så här långt under maj. Dålig trend med andra ord.
Under de laddningar som inte genererar larm når hetgasgivaren i princip samma nivå som under de laddningar som ger larm, men utan någon som helst stegring av GT8.
Kan det vara att växelventilen rör sig långsamt i mellanläge? Skulle kollat för att utesluta?
Annars expansionsventil som börjar bli dags att byta verkar rimligt. Kan kontrolleras av kyltekniker.Skitig värmeväxlare (kondensor) kan vara en annan orsak, då finns det interna värden som "driver iväg högre" än vad värmebärare ser ut. Ovanligt, men det händer.Kör värmepumpen mot en spoltunna med citronsyra och skölj omsorgsfullt med vatten efteråt.
Min växelventil är en vridande typ som heter LK EMV110-M 89i0. Då jag handkör den tar den ca 10s på sig att gå från VV till värme. Det står 8s/60º på motorhuset så jag antar att den blivit 2s långsammare än specat värde. Det låter lite sådär då den vrider, men jag har inte stått och lyssnat på den tidigare så vet inte om det är någon försämring. Plockade av motorhuset och vred på tappen som går in i ventilen med tång. Krävdes ett visst moment men det var en jämn och fin känsla i övrigt. Kan försöka ta isär motorhus och titta efter om det verkar vettigt?/Staffan