Hej,
Jag har nyss köpt ett hus från 2005, med en original IVT495 BVP+FLVP kombo, med ett 70m borrhål som läcker brinevätska i borrhålet.
Huset är 90m2 + 35m2 garage hopbyggt, i ett plan, och med vattenburen golvvärme.
Tilluft via fönsterventiler.
Beläget i Eskilstuna.
Med 495TWIN har huset dragit 10.000 KWh/år.
Nu funderar jag på vad jag ska byta pumpen mot och skulle vilja ha Er input, erfarenhet och tips.
Mina tankar snurrar kring 3 alternativ, mest baserat på att sitta med datablad i handen, medans sippande på kaffe och frenetiskt kliande i skägget:
1. Byta till en ren frånluftspump av modern modell, typ Nibe 735S.Fördel: smidigt byte, löser ventilationsbehovet
Nackdel: täcker sannolikt inte effektbehovet under de kallaste vintermånaderna och kommer behöva elspets.
Min fundering: är det verkligen värt det? känns som mycket pengar för att inte ens klara hela effektbehovet?
2. Byta till en bra LLVP, typ en Mitsu Ecodan.Fördel: täcker garanterat effektbehovet även när det är som kallast.
Nackdel: behöver en kanalfläkt - borde inte vara så dyrt
Min fundering: att "elda för kråkorna" utan återvinning känns kanske trist, men i slutändan är det ju bättre än att spendera mer pengar på en FLVP och dess elpatron?
3. Gräva ner markvärmeslingor + ny värmepumpFördel: täcker också garanterat effektbehovet. Ingen ful utedel, och hög effektivitet.
Nackdel: Priset?!
Min fundering: någon som har ett "mellan tummen och pekfingret" på vad installation med grävning av markvärme skulle kosta?
Alla tips, råd, uträkningar eller glada tillrop mottages tacksamt