Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Problem med grundvattenpump?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Problem med grundvattenpump? (läst 731 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Beppo
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 75
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Beppo
«
skrivet:
27 april 2025, 18:11:06 »
Citera
Min Nibe 1145 går med grundvatten som värmekälla. Detta har fungerat bra ur VP synpunkt sedan den installerades 2011, och innan detta satt en Terrawatt VP där som var ca 20 år gammal när Niben ersatte denna. Så länge vi har bott i huset, 18 år, så har vi inte bytt pump för grundvattnet och inte heller den tidigare ägaren. Det betyder att pumpen är minst 22 år gammal.
Till saken: det är för lågt flöde av vatten i systemet, vilket gör att köldbäraren blir för kall och värmepumpen stänger ner. Det har succesivt blivit sämre flöde de senaste åren tror jag, då jag har fått justera inställningar för köldbärare på värmepumpen för att få det att fungera. Men nu hör man tydligt att det inte flödar så mycket vatten i grundvattenrören längre.
Jag har rengjort filter och så, men det hjälper inte. Så jag gissar att pumpen har gjort sitt, med tanke på ålder och antal drifttimmar. Bara till niben har den fått starta 80 000 ggr och har en drifttid på 44 000 timmar (eller lite mer då den går lite före och efter att värmepumpen har gått).
Är det en rimlig gissning? Dvs blir pumpens kapacitet sämre när den börjar ge upp, eller tyder detta på något annat fel? Jag vet inte om det funkar så, utan jag tänkte att antingen funkar den eller inte, och börjar något paja så går det ganska snabbt till att inte fungera alls. Här verkar kapaciteten ha minskats under de senaste tre /fyra åren till att det inte funkar längre...
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5201
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
SV: Problem med grundvattenpump?
«
Svar #1 skrivet:
27 april 2025, 19:56:49 »
Citera
Tveksamt om pumpen, du har filter, är det ett finfilter. Sjövatten innehåller mängder med små partiklar som inte fastnar i filtret,särskilt på sommaren, dom kan sätta i växlaren som täpps igen en del. Kanske du måste spola ren den och det görs baklänges. Lite pyssel blir det att koppla på slangar.
Loggat
Beppo
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Beppo
«
Svar #2 skrivet:
27 april 2025, 20:48:25 »
Citera
Det är ett finfilter, som sitter innan värmeväxlaren, men det brukar inte vara speciellt igensatt. Vattnet är inte sjövatten, utan det är grundvatten och håller dricksvattenkvalitet.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30323
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
28 april 2025, 12:49:39 »
Citera
Man måste rengöra själva växlaren vart 10:e år eller så, det blir beläggningar i den.
Men om detta påverkar flödet är tveksamt, jag tror på nått filter eller att grundvattennivån har sjunkit?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Beppo
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Beppo
«
Svar #4 skrivet:
28 april 2025, 13:59:51 »
Citera
Värmeväxlaren har ju suttit där i mer än 10 år, och är aldrig rengjord. Då kanske det är dags för det. Tips på hur man gör detta effektivt emottages tacksamt!
Det borde kunna vara det som är problemet, för det har som sagt blivit en gradvis försämring, där köldbäraren har blivit kallare och kallare med tiden. I början var inkommande KBtemp 5-6°. För ca tre år sedan kunde utgående KB vara nere på 0°, men nu är den nere på -3° och inkommande KB på 0° vilket inte är så bra med vatten.
Grundvattennivån borde inte vara problemet, då borde det väl inte komma vatten alls periodvis? När brunnen borrades mättes ett jätteflöde upp (20000l/h). Jag bor på en rullstensås, och tidigare har hela orten hämtat dricksvatten från åsen. Sedan åtta år tillbaka så har alla kommunalt vatten, pga för höga flouridhalter i vattnet. Men det eftersom alla nu har slutat använda det som dricksvatten, så borde det finnas mer kvar till mig som bara snor värme från det och häller tillbaka det lite kallare.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
28 april 2025, 15:29:29 »
Citera
Om du inte vill skruva isär den så kan det funka att pumpa runt nån syra som typ citronsyra eller oxalsyra.
Tror den tar bättre om man kan värma lite.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Beppo
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Beppo
«
Svar #6 skrivet:
28 april 2025, 15:34:09 »
Citera
Det låter ju bra. Lossa på anslutningarna för grundvatten och flöda igenom med syra.
Men då behöver man lite utrustning för att kunna pumpa runt vätska. Var kan man hitta detta tro?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #7 skrivet:
28 april 2025, 15:41:48 »
Citera
Dränkpump, stor hink, 2 slangar, skyddsglasögon.
Allt finns på gubbdagis.
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #8 skrivet:
28 april 2025, 16:09:34 »
Citera
Bäst är nog att använda soptunnan, det skvalpar och stänker rätt bra. Som sägs,koppla bort rören på växlarens brainsida. På med slangar och citronsyra, finns på Classes, pumpa då motsols i växlaren och låt det pumpa minst 5 timmar. Lagom nivå i soptunnan 30 cm.
Loggat
Beppo
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Beppo
«
Svar #9 skrivet:
28 april 2025, 17:36:12 »
Citera
Jag har en dränkpump, modell ”kraftig”. Brukar tömma pool och spabad med den. Tar några minuter att pumpa ut 2000 l. Vet inte l/min.
Är det en lagom pump?
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #10 skrivet:
28 april 2025, 20:16:19 »
Citera
Duger bra med en sådan, men ingen 15 mm slang, minst 20 helst 25
Loggat
Beppo
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Beppo
«
Svar #11 skrivet:
28 april 2025, 21:00:18 »
Citera
Rören som ansluter till vvx är 28mm. Jag behöver koppla
Något som gör att det blir tätt medan jag spolar.
Annars lär det mest bli syrakladd i pannrummet
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 819
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
en.knapp
jayal1972
karpafan
Josth
Ssigge
svenske kocken
Olle76Nilsson
JockeHX
Perfa76
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info