Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hjälp välja rätt BVP
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Hjälp välja rätt BVP (läst 6279 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vegha
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 59
Karma +1/-1
Värmepump eller värmepumpar?
Vegha
SV: Hjälp välja rätt BVP
«
Svar #15 skrivet:
29 april 2025, 05:48:40 »
Citera
Jag tror att du helt enkelt bortser från att jag skrev att det är ett högtemperatursystem (radiatorer). Med det kan du se att COP är 3,0 på CTC EcoPart 10,5.
(Dessutom nej, det är inte samma mätningar: 2012 använde CTC standarden EN255 medan Daikin och IVT idag använder 14528:2013)
Loggat
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3634
Karma +5/-8
Rdx
«
Svar #16 skrivet:
29 april 2025, 06:27:09 »
Citera
Jamen.... jag har ju redan sagt att cop siffrorna antagligen inte är representativa för dig. Men om du använder 0/50 för för din befintluga vp så får du ju använda det för den nya. Har du inte cop 0/50 för den nya så kan du ju i alla fall inte köra 0/50 för den gamla och 0/35 för den nya för att beräkna hur mycket du kommer att spara
De nya pumparna har ju motsvarande försämring i cop när du går från 35 till 50.
Det låter ju som om du försöker bedra dig själv, eller möjligtvis din bättre hälft att det är en lönsam investering att slänga ut den gamla. Det mest lönsamma är för det mesta att köra slut på den gamla och sedan köpa nytt/reparera.
Men dina beräkningar hittills är bara självbedrägeri.
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
Vegha
Kan värmepumpar
Karma +1/-1
Vegha
«
Svar #17 skrivet:
29 april 2025, 21:02:15 »
Citera
Kort fråg: vilka av de nämnda nya VP:ernas datablad har du kollat enligt dess COP:er ?
Nibe S1256-8
Nibe S1156-8
Daikin Altherma Geo 2 (EGSQH10S18AA9W)
Daikin Altherma Geo 3-10
IVT Geo 612
«
Senast ändrad: 29 april 2025, 21:05:49 av Vegha
»
Loggat
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +5/-8
Rdx
«
Svar #18 skrivet:
29 april 2025, 22:10:44 »
Citera
Jag tittade på IVTs HE pumpar, men det spelar ingen roll. Jag förstod direkt att med de COP siffrorna så var det mätt på 0/35. Det finns nog inte många somvågar uppge något annat,för det finns ju alltid någon kund som kommer fastna på 0/50 COP siffrorna om de uppger båda, och tro att pumpen är väldigt mycket sämre.
Om du sedan tittar på inverterpumparna så får man ju även se hur mycket effekt de tar ut vid mätpunkten. Nibe S1256 verkar mätt vid ca 1/3 av maxlast.
0/35 med 1/3 last är ju inget du gör tappvarmvatten med eller värmer huset med på vintern, när den mesta av energin förbrukas.
«
Senast ändrad: 29 april 2025, 22:37:55 av Rdx
»
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
Vegha
Kan värmepumpar
Karma +1/-1
Vegha
«
Svar #19 skrivet:
30 april 2025, 21:57:53 »
Citera
Det verkar finnas flera problem angående den här dialogen:
1. Jag är inte perfekt i svenska så jag kan missförstå dig och vice versa.
2. Jag jämförde högtemperaturvärdena för alla nämnda BVP:er i den här tråden. Jag fattar inte hur i lågtemperatur-COP:erna kom hit.
3. Den nuvarande CTC:n fungerar opålitlig och förbrukar mycket mer än nödvändigt (potentiellt går på mycket lägre COP än 3). Detta har redan diskuterats i en annan tråd. Flera rörmokare gjorde inspektioner och fann att värmepumpen fungerar som den ska, men de har inget svar på varför den förbrukar så mycket. (Inte ens CTC kunde lösa mitt problem, till exempel att stänga av värmen på sommaren.)
4. Utöver den extremt höga förbrukningen kan den inte värma upp huset till en acceptabel temperaturnivå.
Mer än förvirrande är det att du är den första som argumenterar om den potentiella nyttan av en ny pump.
Annars, vilka mätpunkter ska jag kontrollera? Jag förstår inte.
Loggat
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +5/-8
Rdx
«
Svar #20 skrivet:
01 maj 2025, 07:26:17 »
Citera
Ok, jag har inte ens märkt att svenska skulle vara något problem, så antingen är det inget större språkproblem eller så kör du allt genom chatgpt.
Ok, om COP siffrorna är för 0/50 så är de då troligen vid låg dellast. Nu har jag läst igenom din andra tråd och jag är tveksam till att du kommer att ha cop 4,6 vid nästan fullsst och 0/50. Jag vet inte var de cop du hittar kommer ifrån.
Men oavsett så tycker jag, efter att ha läst din andra tråd, att det är ett dåligt läge att titta på ny vp när du inte löst dina nuvarande problem.
Skall man satsa 150,000 på nytt vill man gärna veta att det blir bra och är problemet t.ex. underdimensionerade radiatorer så blir det inte bra med ny vp ändå.
Loggat
Vegha
Kan värmepumpar
Karma +1/-1
Vegha
«
Svar #21 skrivet:
01 maj 2025, 09:09:38 »
Citera
Jag föredrar fortfarande Google Translate, men ibland är det bra att be Copilot om en andra åsikt.
Jag skrev aldrig COP 4,6.
Daikin Altherma Geo 3 10 representerar COP 4,42
IVT Geo 612 har 4,39
medan
Min nuvarande CTC 'borde' kör på 3,0 men jag har allvarliga farhågor om detta nummer.
4 av 9 radiatorer är i ettpanel i huvudhuset. För att ersätta dem med större måste vattensystemet tömmas, eller hur? (precis som när man byter ut BVP). Eftersom den antingen förbrukar extremt mycket och det är kallt i huset tvivlar jag på att bara att byta ut radiatorerna som den magiska lösningen kommer att lösa två problem samtidigt. Kommer det att eliminera problemet att även över 10 grader äter Elpatron 5-10 kW/dag ?
Men låt oss säga att de tunnare radiatorerna kommer att lösa det ändå. När kan man se det bevisat? Inte i maj, eller hur?
Vi vet fortfarande inte varför det värmde förra sommaren. Och vi pratar om en maskin tillverkad i 2012, så den är nära slutet av sin livstid. Vad jag än frågar CTC:s servicepartners är svaret: vi vet inte, den är för gammal. Byt ut den!
Om vi dessutom har två små barn vill jag inte ta risken att starta en ny vintersäsong med så mycket osäkerhet. Jag håller med om att det ur ett tekniskt perspektiv är så enkelt att byta radiatorerna och se vad som händer. Men c'mon, det här är inte en hobbybil som jag kan lägga åt sidan i några månader. Jag har haft för mycket ont i huvuden över det här och blivit helt trött.
Det är därför jag slutade här för att be om hjälp med att hitta rätt ny BVP. Bytet av BVP planeras tillsammans med bytet av kylarna på grund av ovan nämnda enkelhet.
«
Senast ändrad: 01 maj 2025, 11:24:33 av Vegha
»
Loggat
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +5/-8
Rdx
«
Svar #22 skrivet:
01 maj 2025, 23:55:56 »
Citera
Min värmepump köpte jag begagnad 2007 och den tuffar på bra fortfarande. Att påstå att din är nära slutet pga ålder på 13 år är ju att ta i. Det är nu som man skall börja tjäna in installationskostnaden.
En van vp-installatör borde ju kunna se på dina radiatorer och göra en någotsånär bra uppskattning på om de är tillräckliga för att värma huset kalla vinterdagar med max 55 grader framledning. Det är ett bra mål. Tror de att det snarare kräver 70 grader så vet man ju att en ny värmepump inte kommer bli optimal heller.
Tror du inte du kommer få ont i huvudet om du betalat 150,000 och fortfarande mest får köra på elpatron under vintern? Jag tyckte din andra tråd blev rörig men du måste ju ganska enkelt kunna konstatera vilka framledningstemperaturer du hade till elementen i vintras och veta om det blev för varmt eller för kallt då.
Tyckte det blev dålig struktur på felsökningen. Hur vattnet värms och till vilken kostnad är iofs viktigt, men det spelar ju egentligen ingen roll för vattentemperaturen i sig. Så hur varmt vatten var det till elementen i cinteas och vad resulterade det i rör innetemp utan termostater och vad vaar utetemp?
Loggat
Vegha
Kan värmepumpar
Karma +1/-1
Vegha
«
Svar #23 skrivet:
02 maj 2025, 22:22:18 »
Citera
hmm... du fick mig att tänka till...
Loggat
Vegha
Kan värmepumpar
Karma +1/-1
Vegha
«
Svar #24 skrivet:
07 maj 2025, 17:45:05 »
Citera
Låt oss fortsätta dialogen i den andra tråden om det gamla CTC-systemet här:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=85193.0
och här:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=84897.0
Altså tillbaka till det inledande ämnet, vilken BVP som skulle passa bättre till mina behov och/eller är ett bättre val med tanke på alla faktorer.
Daikin Altherma Geo 3, 10 kW
IVT Geo 612
Thermia Atlas -12
Jag föredrar Daikin och IVT men alla känns överdimensionerad. Är det inte så att man får inte uppnå 30W/hål meter ? Installatörerna verkar ganska säkra med dessa storlekar.
«
Senast ändrad: 07 maj 2025, 21:21:16 av Vegha
»
Loggat
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +5/-8
Rdx
«
Svar #25 skrivet:
08 maj 2025, 08:38:07 »
Citera
De är absolut inte överdimensionerade. Du vill inte gå på maxeffekt under några längre tider till skillnad från on/off. Angående borrhålet så blir ju energiuttaget ungefär detsamma oavsett effekt på vp så länge du räknar med 100% effekttäckning.
Loggat
lutorm
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 29
Karma +0/-0
lutorm
«
Svar #26 skrivet:
25 maj 2025, 13:28:31 »
Citera
Om det blir sämre effektivitet på värmepumpen (dvs mer elpatron vid samma framledningstemperatur som innan) kan det ju även vara borrhålet som kallnat?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hjälp välja rätt BVP
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 759
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Mr.Hammer
lars
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info