Nattsvalka i min gamla F1245 startar automatiskt om det är varmare inomhus än utomhus. Med mina inställningar (som jag inte kommer ihåg nu) betyder det enstaka sommarnätter. Men, det gör ingen större skillnad. Det är mycket bättre att vädra.
Det du kan göra "mekaniskt" är att skugga fönstren med markiser t ex så att värmen inte kommer in.. Så här års gör väl 24 grader ingenting, men på sommaren kan det vara skönt att slippa 30 grader inomhus.
Men sen skulle jag rekommendera att se över din värmepumps inställningar för att inte göra värme i onödan: För alla dom här tipsen finns det många andra trådar som du kan läsa här i forumet:
1. Ställ in Stopp av Värme på t ex 15 grader (du får prova dig fram), så att värmepumpen inte gör värme alls när medeltemperaturen ute är över den tempen. Har mest betydelse lite senare på våren. Ställ in filtreringstiden på 24 timmar så att medeltemperaturen är dygnsmedel (kortare tid är sämre för då kan VP göra värme en kall natt när dagen efter ändå är varm). Det behövs ingen värme alls på sommaren, ens på natten - dagarna kompenserar. Min värmepump gör ingen värme från början/mitten av juni till augusti.
2. Sluta använda golvvärmen och termostater i radiatorer för att reglera värmen (om du gör det). Det kan annars vara så att din kurva 8 är för hög och termostaterna stryper värmen i huset vilket inte är mest ekonomiskt och sliter mer på värmepumpen. Detta är svårt så här års, men till hösten kan du hitta rätt kurva - kolla andra trådar om det.
3. Prova ett "low-tech" schema dagtid så här år med snågra graders sänkt inomhustemperatur. Det har jag aktiverat och soliga dagar blir då märkbart mindre varma inomhus. Mulna dagar när jag glömmer stänga av schemat kan det bli lite kyligt så man känner det, och om jag då ids stänger jag av schemat om det inte ska vara soligt nästa dag.
Sedan har ju nyare värmepumpar än min internetuppkoppling och kan säkert schemalägga värmen beroende på väderprogrnos. Det vet jag inte så mycket om, men kolla upp hur det funkar. Men oavsett detta - börja med basics som jag skrev ovan.