0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kolla hur mycket en inverter sparar i förhållande till 1145, och jämför med priset på värmepumparna.Inverterpumparna har inte den bästa verkningsgraden vid full effekt. De har även betydligt mer teknik som kan krångla.Jag har uppfattningen om att en kompressor som går på 120 Hz har betydligt högre slitage än en kompressor som går på 50 Hz.Tycker inte du ska göra något så länge din nuvarande värmepump fungerar.
Nu får vi nog plocka bort lite fördomar:Verkningsgraden hos en motor blir inte försämrad för att den går med variabel frekvens. Därför kör man fläktar, pumpar m.m. med frekvens.De har inte betydligt mer teknik. En kontaktor med motorskydd har ersatts med en annan svart låda där 3 faser går in och tre faser går ut. Inom industrin anser man att tillförlitligheten är högre för frekvensdrift än kontaktorstyrning. Detta för att kontaktorer slits och måste bytas. En motor påfrestas mer av starter med dess startströmmar än en frekvensmotor som startar med betydligt lägre strömmar. Om den går på 50Hz eller 120Hz har ingen betydelse. De kompressorer som använder frekvens har motorer som är lindade för 400V vid 120Hz, och de kompressorer som går på 50Hz är lindade för 400V vid 50Hz. Oavsett om det är 50Hz eller 120Hz har tillverkaren valt ett poltal som ger önskvärt märkvarvtal. Om jag åter igen skulle köpa en ny värmepump skulle jag inte tveka 1 sekund om det skulle vara frekvens eller som tidigare on/off. Inför köpet för ca 4 år sedan var även jag tveksam, men har insett fördelarna. Jag kan sitta i mitt hus nu när vårvärmen kommer. På kvällen drar frekvensomriktaren igång mjukt på 20Hz, och en svag temperatur på ca 30C kommer upp behagligt på mina element. Inga start/stopp, den producerar konstant precis den mängd värme som behövs. Oavsett vad du köper får du ju ändå frekvensomriktare på cirkulationspumparna.
Det beror nog på att något företag började med invertersdrift på kompressorer och tyckte det var bra. Då måste dom andra föja med på resan. kan väl säga att till viss del så är det rätt,men inte helt rätt. En kompressor har sina begränsningar när den ska variera varvtalet. Det finns ingen kompressor som kan prestera mer än vd den är tillverkad för, oavsett vadsom sägs.