0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Om det är något klent, t ex en liten ytmonterad triac som styr manöverströmmen till kontaktorn, så kan det vara bra att kolla att ersättningskontaktorns spole inte drar mer ström än originalet och att strömstöten vid tillslag inte blir längre.Jag har varit med om en del kontaktorer som har kärvat och fått onormalt lång tillslagstid om de sitter horisontellt monterade. Tror det var vissa ABB som hade den egenheten, men Telemecanique och Danfoss uppförde sig inte så.
Plintarnas CC kan vara värt att kika. Det finns lite kombinationer som gör att motorskydden passar dåligt, små passdelar i plast som sticker ut etc.
Det här är den undre som brummar, precis som på min egen tidigare värmepump, inte den med motorskyddet i sig, så det borde inte ha någon betydelse.Om inte annat vore det väl ett bra tillfälle att prova och se om det verkligen är så att bara schnider kan göra en bra kontaktor.Vi har sålt skapligt bra av de där kontaktorerna de senaste 5-6 åren, och så vitt jag vet helt utan reklamationer.Men visst, i en värmepump är det rätt frekventa tillslag, så där om någonstans så slits de nog rejält.Pumpen är 20 år och har väl rimligen inte så många år kvar i livet.