0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag ska bygga ett växthus på landet (Ingarö) ca 7-10 kvm. Marken består av jord/humus ca 60-90 cm till berg.Jag vill undvika plintar eftersom jag inte är särskilt händig, tycker det verkar svårt. Om jag vältar jorden, lägger fiberduk och vältar grus 0-3 mm ovanpå borde huset stå säkert ändå.Eller?
När vi byggde åt sonen i somras så grävde vi bort matjorden och la ned 8 plintar (betongsuggor) som vi sedan bultade fast en ram av 2" X 8" impregnerat virke på (Stående på högkant).Brädorna är i princip helt ovanför marknivå, bara i det högsta hörnet ligger det lite "under mark", fyllde med grov singel runt suggor och plank så det ska dränera skapligt.På detta ställde vi sedan växthuset.Rätt många av de billigare växthusen är ganska låga, så det är inte så dumt att komma upp en bit med själva grunden.Han köpte på Otlet, och det har förstås blåst sönder, hela taket blåste iväg i en höststorm, men vi hittade alla bitar, de som låg längst bort fick vi hämta ca 500 meter från hans tomt.Ser rätt OK ut i övrigt, men i sommar blir det till att limma och skruva fast plastskivorna istället för att använda de klämmor som följde med.
Tack alla glada och hjälpsamma.Detta låter som ngt jag skulle kunna klara av. Menar du sådana här "suggor", om inte tror du de skulle funka?https://www.hornbach.se/p/betonghalsten-finja-25x19x40-cm/6046227/Hur stort och tungt var det hus ni byggde? Jag siktar på uppåt 9-10 kvm, troligtvis med plastglas men möjligen "glasglas" vilket blir ganska tungt ju.
Ja då spelar det ingen roll men frugan har visst tänkt nån kombo där vissa ska stå i marken och vissa mindre saker i krukor som jag uppfattat det jag odlar inget får bara bygga. Däremot kommer växthuset stå bredvid det vanliga trädgårdslandet så impregnerat är nog inte bra i vårt fall.