0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejMammas värmepump håller på att ge upp. Larmar var och varannan vecka för antingen1) larm kompressor temp GT6eller2) Pressostat låg (LP)Felsökning har givit att kompressorn är på upphällningen.Gamla VP IVT greenline HT+ C9 (9kW)Borrhål 207 m (40 till berg)Då mamma är 80 år vill vi ha igång en bra lagom pump som levererar fram tills hon bestämmer sig för att flytta.Jag har fått förslag på följande ersättningspumpar:NIBE 1245-8 CUNibe F1245-8 RIVT HEC9Thermia Legend 10Är det någon av dessa som ni vill rekommendera / avråda från?/undrarPeter
Om ni tänker söka bidrag för energieffektivisering i småhus så funkar inte ivt pumpen du angivit, man måste upp ett snäpp bland modellerna.
Jag har inte lusläst Boverkets kriterier. Jag har bara hört att möjligheten finns.Vad är det som gör att föreslagen IVT inte är bidragsberättigad? Vad är det för kriterier som måste uppfyllas?Upp ett snäpp? från 9 till kW eller bättre Cop, eller hur menar du?Är Thermia Legend 10 "upp ett snäpp" i förhållande till IVT HEC9?undrar Peter
Som jag fattat det så är energiklassningen för låg för varmvatten, hq och geo modellerna ska tydligen vara ok. I alla fall vad jag lyckats läsa mig till i facebookgruppen ivt värmapumpar, sn finns säkert ett gäng mer grejer som ska vara uppfyllda, Boverket listar ju inte allt i klartext. Men man kan ju alltid söka.
Alla ovan funkar bra, men Nibe-pumparna ska du välja 10 kW modellen för att de ska vara jämförbara med IVT och Thermia. (Ge samma effekt som din gamla)