0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker du ska fokusera på varför den inte går på lägsta möjliga varvtal när behovet av energi är mindre än den ger med det varvtal som den bevisligen går på, även om den KAN gå med lägre varvtal.Det som är normalt på en värmepump med varvtalsreglering är att de kan starta med ett varvtal som är lite högre än det lägsta möjliga, typ 30 hz, för att säkerställa smörjningen, men den brukar varva ned mot minvarv redan efter några minuter om uteffekten är större än behovet.Så verkar inte din värmepump agera.
Blir det inte en extra stopp/startcykel för varje gång värmepumpen avfrostar? I så fall är det ju helt normalt vintertid att bara avfrostningarna genererar flera tiotal starter per dygn.
Jag har återställt den till -60 så får vi. Vad jag dock observerat är att så fort GM går över noll så sättas pumpen frekvensen till noll. Se figuren. I tillägg så vet jag nu att andra ser exakt samma beteende (att GM>0 -> Frekvens=0) med S2125 (tex en i Norrbotten). Är det ett förväntat beteende att kompressorn stannar då GM går över 0? I högra delen av figuren är starten ändrad till -60
I går gjorde den precis som du beskriver som normalt, se nedan.En kompletterande fråga, jag har förstått att min vattenvolym är låg och jag skulle vara bekänt av en volymtank. För att hamna väl över Nibes rekommendation om minimum 120 l så skulle en tank på 100 vara bäst men pga platsbrist (höjden) så kan jag bara få plats med 40 liters UKV (om jag måste använda Nibes). Frågan är: vinner jag något på att addera 40 liter även om jag inte kommer upp till de 120 liter Nibe rekommenderar?
Grafen visar också att även värmepumpens lägsta möjliga uteffekt är högre än effektbehovet som huset har.
Tankar kring att addera en 40 liters volymtank för att få längre körningar och förhoppningsvis färre starter?
Alla element är fullt öppna och fungerar som dom ska. Stannar inte pga tempdiff mellan beräknad och faktisk framledning utan bara av gradminuterna. CP går på automatik och går inte under 30% (utom vid VV produktion)
Hur ser det ut om du sätter lägsta hastighet på 40%?
Just nu står det:"minsta tillåtna hastighet":1"hast. i vänteläge"=30Om jag höjer hastigheten i vänteläge (du menar den?) till vad tänker du att det händer då?
Jag har F2120-16 och VVM310.Även om jag gör en manuell kompressorkurva som säger att den ska ha min Hz vid -5 grader och max vid -20 grader.
Du får förstås lite längre gångtider med större volym, men om du bara kunde få den att gå på 25 hz när det behövs är ju problemet rätt litet, det är ju bara de dagar ert hus har ett effektbehov på 0.1 till 2.5 kW som du kommer att se det där problemet.