0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Anledningen till många startstop kan också vara att du har startgm på -120 gm, prova att sätta den på -60 igen.
Minsta värmeeffekten på S2125-8 vid dessa temperaturer är 2,5 kW. Med ett mindre och välisolerat hus kan det mycket väl räcka till och blir över och då stannar kompressorn.
Om du står och kollar på kompressor-frekvensen och den gasar på efter start så kan det vara som DonPablo skriver, att den "känner" att den tappat för mycket när den kommit ned till -120 gradminuter och vill dra på effekten rejält för att snabbt komma närmare noll, sen kanske den inte hinner med att bromsa effekten, och då blir det ett onödigt stopp.Det kostar ju inget att prova ändra till -60.
Vet du vad maskinens lägsta frekvens är?
Nu vet jag inte vad som är lägsta frekvens på de värmepumparna, på min jordvärmepump är det 20 hz, om det är samma på de där är det ju något som är knasigt när den startar på 40 Hz och inte relativt snabbt minskar frekvensen.Kanske är det något med COP på luft/vatten-värmepumparna som går att de får orimligt dålig COP om man kör med för låg frekvens, jag vet inte, men det ser inte OK om man ser till hur en jordvärmepump fungerar i alla fall.Det blir färre start och stopp, ja, men värmepumpen hinner inte producera lika varmt vatten innan gradminuterna blir 0, så COP blir troligen högre med -60 än med -120