Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Halka  (läst 26822 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19322
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #105 skrivet: 20 mars 2025, 18:54:26 »
Finns en del filmer med fyrhjulsdrift på rullar och att Subaru skulle göra bättre ifrån sig där är nog tveksamt här är en film på Subaru vs Suzuki vilket är en billig bil med troligtvis billig 4 fyrhjulsdrift.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35845
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #106 skrivet: 21 mars 2025, 07:37:01 »
Har inte varit inne på ett tag och inte läst allt men kan inte förstå er som inte uppskattar 4-hjulsdriften mer än vad ni gör. Ja det är inte ofta det inte går med 2 hjulsdrift men vid varenda korsning i backiga blöta isvägar i Östersund är det ju så skönt att bara köra utan att behöva fundera om det tar 30s att komma ut på vägen. Nu kör jag ju just Subaru som alltid driver på alla hjulen utan nån koppling som ska aktiveras. Riktig 4-hjulsdrift är nog den enskilt viktigaste punkten när jag ska byta bil.

Det kan väl vara just avsaknaden av backiga blöta vägar som gör att man i princip aldrig saknar fyrhjulsdriften.
Att man sällan drar släp eller husvagn likaså.
Alltså typ 90% av Sveriges befolkning.
Sen förstår nog alla att det finns de som har behoven, och då ska man förstås lägga extra pengar på det om man kan och vill.
För mig är det inte värt de extra pengar det som regel kostar, men för andra kan förstås situationen vara den helt omvända.
Så tror jag nog att alla som blandat sig in i diskussionen tänker.
Ingen sågar fyrhjulsdrift, men det kostar, både initialt, i bränslekostnad, däckkostnad (möjligen), service och potentiellt reparationer - förr eller senare i alla fall.
Det är absolut en fördel om det är halt och man vill snabbt iväg, absolut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Halka
« Svar #107 skrivet: 21 mars 2025, 09:09:02 »
Finns en del filmer med fyrhjulsdrift på rullar och att Subaru skulle göra bättre ifrån sig där är nog tveksamt här är en film på Subaru vs Suzuki vilket är en billig bil med troligtvis billig 4 fyrhjulsdrift.

Jo, det är mycket väl känt av Subaruägare att om bara 1 hjul har grepp så kan den bli stående, det varierar lite från modell och år hur den funkar, min har öppna diffar och iom borde vara värdelös rent tekniskt men är inte det i praktiken, ytterst sällan jag hamnar i ett läge där 3 hjul står på rullar
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19322
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #108 skrivet: 21 mars 2025, 09:31:07 »
Kollar man på filmerna verkar typ alla fyrhjulsdrivna personbilar fungera ungefär lika bra eller dåligt oavsett system ingen har ju konstant stum 4wd i dag det funkar inte med antisladd och dylika finesser.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35845
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #109 skrivet: 21 mars 2025, 10:45:45 »
Mmm, men man tycker att ABS-bromsarna borde förstå att det är ett hjul som bara spinner?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Halka
« Svar #110 skrivet: 21 mars 2025, 11:16:20 »
Tror det beror på hur man definierar bra eller dåligt, för de flesta lär det väl räcka med att bilen i grunden är fram- eller bakhjulsdriven och spinner det lite kopplar nån diff in lite mer drivning på andra axeln. Subaru och Audi Quattro , åtminstone på det ej tvärställda motorerna driver på alla hjul lika mycket direkt vilket kan vara nog så viktigt när man drar hästsläp i lera, så inget hjul hinner spinna ner sig.
Därför har jag svårt, trots jag kör Subaru, att rekommendera den som begagnat om du inte vet vad att titta på, äldre Legacy kombi och Forrester köptes nästan uteslutande för att användas som typ traktor, Impreza med nåt under huven som rallybil, Impreza med klen motor kan nog vara nåt rent ekonomiskt med en osedvanligt ful och trist bil då.
Dagens Outback vet jag inte så mycket om men den kanske kan vara nåt, XV används ofta som traktor men även rätt ofta också av folk som vill ha en rimligt billig bil med bra framkomlighet, hög dragvikt med B-kort är väl en av dess största egenskaper.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19322
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #111 skrivet: 21 mars 2025, 12:26:04 »
Äldre Subaru kanske är bättre men kolla på filmen så ser du hur mycket det skiljer. Outback bensin får dra mycket men är inte rolig köra tungt släp efter på grund av dåligt vridmoment så ligger den på väldigt höga varv i alla fall om det är backigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Halka
« Svar #112 skrivet: 21 mars 2025, 13:33:47 »
No shit, min Legacy 2.0 har 165hk vid typ 7400varv, saknar fullständigt vridmoment, tror max vrid ligger en bra bit över 4000, den har anständig prestanda men mer som en rallymotor,oklart varför dom stoppade den i en familjebil/traktor. Jag har manuell men den har lågväxel så den löser det rätt bra ändå. Man kan i princip aldrig köra på femman om man har dryga tonnet bak, har hänt jag får gå ner på 2:an i backar, men samtidigt går den över 100 på den växeln, men med rätt usel bränlsekonomi då.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4425
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Halka
« Svar #113 skrivet: 21 mars 2025, 16:40:40 »
Mmm, men man tycker att ABS-bromsarna borde förstå att det är ett hjul som bara spinner?
Ja, men det är för långsamt. Det hände mig med en 2001 audi a6 quattro, det blev rena flipperspelet med hjul som bromsades. Hade jag haft den gamla 200:an hade jag enkelt lagt i spärrarna till bak och centerdiff och åtminstone haft tre hjul som snurrade.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 802
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Halka
« Svar #114 skrivet: 21 mars 2025, 19:04:36 »
Vi har 3st 4x4 i familjen och det känns tryggt. På Ionic 5an kostade det 40000:- extra. Men då ingick även 100kh till också. Vi kommer nog inte köpa en 2wd nån fler gång.

Bara husbilen som är 2wd.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2663
  • Karma +5/-1
SV: Halka
« Svar #115 skrivet: 21 mars 2025, 20:18:36 »
Det lömska med fyrhjulsdrift - i synnerhet ständig eller automatisk - är dock att det inte förrän man måste försöka få stopp på ekipaget, som man märker hur halt det är (eller hur dåliga däck man har).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 802
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Halka
« Svar #116 skrivet: 21 mars 2025, 20:45:59 »
Inget jag känner av iallafall. Men å andra sidan har jag haft körkort mer än 30år så man är rätt så rutinerad.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1539
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Halka
« Svar #117 skrivet: 22 mars 2025, 03:47:05 »
Is it easier to brake and steer with an awd on snow and ice roads?

Yes, it can be easier to brake and steer with an AWD (all-wheel drive) vehicle on snowy and icy roads compared to a 2WD vehicle, but there are important factors to consider.

Braking:

AWD can help improve stability during braking on slippery surfaces because it distributes power to all four wheels, providing better traction. This can reduce the risk of skidding or losing control, especially when you need to stop quickly on snow or ice.

However, AWD does not directly shorten braking distance. The braking distance will still be longer on snow or ice compared to dry roads, and it will depend more on factors like tire quality and road conditions.

Tires play a major role—good winter tires are crucial for safe braking in winter conditions, regardless of whether the vehicle is AWD or 2WD.


Steering:

AWD helps with steering by maintaining traction on all four wheels, which can make the vehicle more stable in turns and help prevent oversteering (fishtailing) or understeering. This is particularly helpful on icy or snowy surfaces where traction is reduced.

In contrast, 2WD vehicles (especially rear-wheel drive) are more prone to loss of traction in the rear wheels, which can lead to fishtailing. Front-wheel drive vehicles can experience understeering, where the car has trouble turning as expected due to loss of traction in the front wheels.


Key Points:

AWD provides better traction and control, making it easier to brake and steer on slippery roads.

Tires are the most important factor for winter driving. Even an AWD vehicle can struggle if it's equipped with summer or all-season tires.

Proper driving techniques (such as reducing speed, avoiding sudden movements, and increasing following distance) are essential, regardless of the drivetrain.


In summary, AWD can indeed make it easier to brake and steer on snow and ice by providing better traction and stability. However, good winter tires and careful driving are just as important to ensure safety on slippery roads.

------

What about driving skills on ice and snow roads for people from väst svenska höglandet vs Östersund?


Driving skills on icy and snowy roads can vary based on a person’s experience and the conditions they’re used to. Both Västsvenska Höglandet (Western Swedish Highlands) and Östersund (which is in Jämtland, central Sweden) have cold winters, but there are some differences in terms of local driving conditions and habits.

Västsvenska Höglandet

The Western Swedish Highlands, which includes areas like Dalarna and parts of Västra Götaland, experiences harsh winters with significant snowfall and icy conditions, but the driving culture here tends to vary depending on how much time people spend on rural, isolated roads versus more urban areas. People in rural parts of this region, such as Dalarna, tend to be experienced in driving on icy and snowy roads. Many of these areas are characterized by winding, hilly roads that can be difficult to navigate in winter.

Locals in these areas often have solid winter driving skills, simply because of the regular exposure to such conditions. They tend to rely on snow tires, chains, and other tools for winter driving. The rural nature of many parts of this region also means people often drive in more remote areas, so they’re used to adjusting to difficult conditions without the option of quick assistance.

Östersund

Östersund, located in Jämtland, is further north and has even more extreme winter conditions, with colder temperatures and heavier snowfall. It’s a place where people expect long-lasting snow cover and icy roads. Residents here, like those in other parts of Northern Sweden, are likely to have more regular experience driving in extreme winter conditions. People in Östersund are also accustomed to longer, harsher winters, and this contributes to strong winter driving skills. In Östersund and much of Jämtland, winter driving is a part of everyday life, and locals are known for their ability to handle the snow and ice with confidence.

Additionally, Östersund is home to a significant winter sports culture, so many locals are familiar with conditions that are even more challenging, which can translate into a strong sense of car control on icy roads.

Comparison:

Experience: People from Östersund are generally more accustomed to harsh winter conditions because of the prolonged and more extreme winters. They’re likely to have developed exceptional skills due to constant exposure to icy roads.

Road Conditions: Both areas experience icy roads, but Östersund likely has more consistent snow cover and colder temperatures, leading to tougher driving conditions.

Culture and Training: While both regions are used to winter driving, Östersund, being farther north, may have a more ingrained winter driving culture due to the intensity and longevity of the season.


Overall, people from both regions are likely to be very proficient in winter driving, but Östersund residents might have a slight edge in terms of dealing with more extreme winter conditions.



✌️☺️🚴



« Senast ändrad: 22 mars 2025, 04:16:46 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1539
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Halka
« Svar #118 skrivet: 22 mars 2025, 04:23:43 »
Inget jag känner av iallafall. Men å andra sidan har jag haft körkort mer än 30år så man är rätt så rutinerad.

Does 30 yrs of license proof better driving?

Having 30 years of driving experience can certainly contribute to better driving skills, but it’s not a guarantee. Experience often leads to better judgment, smoother handling of vehicles, and increased confidence in various conditions. However, several factors can influence whether long-term experience directly equates to better driving.

How 30 Years of Driving Experience Can Help:

1. Improved Judgment: Over time, drivers learn to recognize potential hazards and react appropriately. Someone with 30 years of driving will likely have encountered a wide range of conditions, from traffic jams to icy roads, and developed a better sense of how to handle them.


2. Confidence in Handling the Vehicle: With time, drivers become more comfortable with their car's handling and performance, whether in normal conditions or in challenging situations (e.g., bad weather, emergency maneuvers).


3. Adaptation to Changing Conditions: Experienced drivers are often better at adjusting to various road conditions (wet roads, snow, etc.) because they have seen and adapted to a variety of scenarios over the years.


4. Reduced Risk-Taking: More experienced drivers tend to be less prone to reckless driving, understanding the consequences of risky behavior. They are also more likely to stick to traffic laws and drive defensively.



Potential Drawbacks:

1. Complacency: Some drivers with many years of experience may become complacent, feeling overly confident and ignoring certain risks. This can lead to bad habits or less vigilance on the road.


2. Outdated Skills: Driving habits can become outdated, especially with changes in car technology (e.g., automatic braking systems, electric vehicles). Drivers who have been behind the wheel for decades may not be as up-to-date on new technology and safety features.


3. Changes in Reaction Time: As people age, their reaction time may slow down, which can affect their ability to respond quickly in emergency situations, despite years of experience.


4. Increased Risk for Certain Groups: Older drivers, particularly those over 70, may face issues such as diminished vision, hearing, or cognitive function that can impact their driving, regardless of how many years they have been driving.



Conclusion:

While 30 years of driving experience can certainly make a person a better driver, it’s not a guarantee of superior driving skills. Factors like attitude, ongoing education, adaptation to new technologies, and physical health all play a role in ensuring someone remains a skilled and safe driver. Regular reflection on driving habits and continuous learning are key to maintaining good driving skills over time.

Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19322
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #119 skrivet: 22 mars 2025, 08:41:34 »
Det lömska med fyrhjulsdrift - i synnerhet ständig eller automatisk - är dock att det inte förrän man måste försöka få stopp på ekipaget, som man märker hur halt det är (eller hur dåliga däck man har).
Håller med om det man känner inte halkan när man åker iväg men när man ska bromsa så finns den men kör man med insidan är det inga problem men visst gör fyrhjulsdriften nytta även till vardags.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!