0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du har helt klart fel har haft 2 st Golfar med fyrhjulsdrift och nu en Suzuki 4wd dvs olika system och Suzukins bör vara av enklare sort men dom funkar lika bra. 2 hjuls drift och man kör ut snabbt ur en korning så slirar det och antispinn åker i det gör inte mina 4wd bilar dom bara åker iväg man får gasa rätt rejält om man ska lyckas få nått hjulspinn och du bör ha märkt skillnad mellan dina bilar också annars är det fel på nått. Finns massor på youtube där dom kör på rullar står 3 hjul på rullar verkar det tufft för många men så extremt är det nog inte i vanlig körning.
Jo, om man ger full gas så slirar det förstås mer med en framhjulsdriven bil, men så kör jag ytterst sällan.99.9% av gångerna jag kör iväg är det inte med hjulspinn, kanske är jag knepig på något sätt?Har faktiskt roat mig med att ge järnet med fyrhjulsdrivna bilen för att "märka skillnaden", och visst sticker den iväg lite snabbare, men sen tänker jag direkt - "Varför gör jag så där något (dyrt) kan ju gå sönder"...För just mig är det där med fyrhjulsdrift i alla fall provat i 2 av mina 4 senaste bilar, och jag kan säga att jag inte saknar det på den framhjulsdrivna, men det är ju bara jag.På första KIA sportagen vi hade, med fyrhjuldrift, nötte bakdäcken snett, och det var sämre väghållning på den än på den senare framhjulsdrivna Sportagen, om det berodde på fyrhjuldriften, eller om det var något fel på bakvagnen har jag ingen aning om, på den nya med fyrhjulsdrift är det bra väghållning, som på de framhjulsdrivna, märker ingen skillnad, så det är väl gott nog.Att köpa en bakhjulsdriven bil går i alla fall bort för mig med tanke på att vi har halt 6 månader/år.
Likt en yster spårhund söker framvagnen gärna ny kurs på ojämna vägar och bakaxeln är minst lika livlig. Med 272 ystra hästkrafter drivande på bakhjulen vill Volvon gärna vrida sig runt sin egen axel vid gaspådrag.”Vi letar febrilt efter Volvos kärnvärden i den nya modellen.”Vi uppmäter att bilen har 180 kilo mer vikt över bakhjulen, så när fästet förloras är det alltid med bakvagnen först, oavsett gaspådrag, ivrigt påhejat av det svängvilliga chassit. Då spelar det ingen roll att motorbromsen är välkalibrerad eller att anti-sladdsystemet arbetar utsökt.Ganska snart under expeditionen till polcirkeln börjar testförarkollegiet tröttna på den uppmärksamhetstörstande Volvon som ständigt vill bjuda upp sin förare på dans med tydliga höftvickningar.
Ute på vägnätet imponerar Kia med att kännas och bete sig som en bil i en betydligt större storleksklass. Trots att EV3 är en halvlåg ”crossover” sitter man oväntat högt med större suv-känsla bakom ratten än i både Skoda Kodiak och Dacia Duster.På spåriga isbarksvägar går Kia stadigt och kursen förblir nästan opåverkad. Detta är en behaglig transportör på långresan.Tyvärr fortsätter storbilskänslan på kurviga vägar. Medan Volvo uppvisar en ovanligt livlig bakvagn som gärna och hjälper till med kurvtagningen är Kia dess motpol. Den är ganska ovillig att byta riktning med en påtagligt understyrd karaktär.Styrningen känns artificiell och levererar inte mycket information om vad som händer under hjulen.Detta är en bil man trivs i på den vilsamma långfärden, inte när man kör aktivt.
Tror denna ska fungera så, i vart fall skev vi bilägare när de kom att man kunde köra på el ned till -10 grader.De hade dock initialt problemet att de inte alls gick få igång om det blev kallare än -20 grader, men det tror jag man fixade rätt snabbt.https://www.wayke.se/objekt/dbbffbca-2dc4-427b-8543-2ea67b99f4d5/volkswagen-passat-sportscombi-gte-sc-14-tsi-218hk-p-sens-3-zon-app-con-automatKanske onödigt stor bil för frugan?