Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Halka  (läst 28146 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #90 skrivet: 09 mars 2025, 07:13:50 »
Du har helt klart fel har haft 2 st Golfar med fyrhjulsdrift och nu en Suzuki 4wd dvs olika system och Suzukins bör vara av enklare sort men dom funkar lika bra. 2 hjuls drift och man kör ut snabbt ur en korning så slirar det och antispinn åker i det gör inte mina 4wd bilar dom bara åker iväg man får gasa rätt rejält om man ska lyckas få nått hjulspinn och du bör ha märkt skillnad mellan dina bilar också annars är det fel på nått. Finns massor på youtube där dom kör på rullar står 3 hjul på rullar verkar det tufft för många men så extremt är det nog inte i vanlig körning.

Jo, om man ger full gas så slirar det förstås mer med en framhjulsdriven bil, men så kör jag ytterst sällan.
99.9% av gångerna jag kör iväg är det inte med hjulspinn, kanske är jag knepig på något sätt?
Har faktiskt roat mig med att ge järnet med fyrhjulsdrivna bilen för att "märka skillnaden", och visst sticker den iväg lite snabbare, men sen tänker jag direkt - "Varför gör jag så där något (dyrt) kan ju gå sönder"...
För just mig är det där med fyrhjulsdrift i alla fall provat i 2 av mina 4 senaste bilar, och jag kan säga att jag inte saknar det på den framhjulsdrivna, men det är ju bara jag.
På första KIA sportagen vi hade, med fyrhjuldrift, nötte bakdäcken snett, och det var sämre väghållning på den än på den senare framhjulsdrivna Sportagen, om det berodde på fyrhjuldriften, eller om det var något fel på bakvagnen har jag ingen aning om, på den nya med fyrhjulsdrift är det bra väghållning, som på de framhjulsdrivna, märker ingen skillnad, så det är väl gott nog.
Att köpa en bakhjulsdriven bil går i alla fall bort för mig med tanke på att vi har halt 6 månader/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Halka
« Svar #91 skrivet: 09 mars 2025, 07:56:13 »
å andra sidan så kunde Mercedes konstruera bakhjulsdrivna bilar på 80-talet som ifråga om körbarhet på olika underlag och belastningar trumfar många moderna bilar med framhjulsdrift, men så var Merca premiumbilar då det begav sig.

Hur och med vilka hjul ett fordon driver är bara en del av hur  framkomligheten blir, det är ju bara att titta på skillnaden mellan hur en 740 och en 124 uppför sig och är på halkigt underlag, 124'an är mycket mer förlåtande mot inkompetens bakom ratten, en 740 kräver en annan körstil, men sandsäckarna i skuffen gör stor skillnad, och så har man ju halkbekämpningen med sig.

Det är lite som att "en väl avvägd och konstruerad bil åker man, en lite sämre dito krävs det att man aktivt kör, samma sak om man ska utanför vägnät där bilen saknar rätt egenskaper, då krävs det kompensation och improvisation ifrån föraren för att komma fram".


Och ska man dra någonting bakom bilen så är ju en bakhjulsdriven bil att föredra framför en framhjulsdriven, och ska man dra tungt under extrema föegållanden, ja, då är det förmodligen fyrhjulsdrift man ska ha.


Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #92 skrivet: 09 mars 2025, 09:19:57 »
Jo, om man ger full gas så slirar det förstås mer med en framhjulsdriven bil, men så kör jag ytterst sällan.
99.9% av gångerna jag kör iväg är det inte med hjulspinn, kanske är jag knepig på något sätt?
Har faktiskt roat mig med att ge järnet med fyrhjulsdrivna bilen för att "märka skillnaden", och visst sticker den iväg lite snabbare, men sen tänker jag direkt - "Varför gör jag så där något (dyrt) kan ju gå sönder"...
För just mig är det där med fyrhjulsdrift i alla fall provat i 2 av mina 4 senaste bilar, och jag kan säga att jag inte saknar det på den framhjulsdrivna, men det är ju bara jag.
På första KIA sportagen vi hade, med fyrhjuldrift, nötte bakdäcken snett, och det var sämre väghållning på den än på den senare framhjulsdrivna Sportagen, om det berodde på fyrhjuldriften, eller om det var något fel på bakvagnen har jag ingen aning om, på den nya med fyrhjulsdrift är det bra väghållning, som på de framhjulsdrivna, märker ingen skillnad, så det är väl gott nog.
Att köpa en bakhjulsdriven bil går i alla fall bort för mig med tanke på att vi har halt 6 månader/år.
Full gas då slirar det med framhjulsdrift på asfalt om man inte har nån otroligt slö bil jag menade naturligtvis när det är halt. Slirar nog väldigt sällan för mig också endera är det sommar väg eller så får man helt enkelt ta det lugnare men nog märker i alla fall jag att det är en stor skillnad i drivförmåga. Frugans KIA Ceed slirar när man tex kör om en epa traktor i halka och man gasar lite för mycket och epa traktorer finns det i massor här.. Är du säker på att fyrhjulsdriften funkar på din bil ? KIA har ju haft problem med driften. En kompis köpte en Hyundai där driften var trasig till bakaxeln han märkte inte det förens det blev halt den drev bara fram och det kommer inga larm eller nått sånt. Alla bakhjulsdrivna är inte helt usla grabben hade en BMW 325 tror det var en -09 vart faktiskt förvånad hur bra den tog sig fram för att vara bakhjulsdriven klarar man sig enkelt med framhjulsdrift som du gör då kommer även den funka bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #93 skrivet: 10 mars 2025, 09:17:27 »
Jo, nog funkar den alltid, det slirar inte just något ens om jag ger full gas på isen.
Den bil jag haft som hade bäst väghållning, typ omkörning genom snösträng, var min 80-tals nissan bluebird, den gick som på räls genom mittsträngen på E4, fanns inga mitträcken på den tiden, så man kunde ligga och köra om hela tiden i princip.

Att jag inte vill ha bakhjulsdrift beror inte på mig, men jag delar ju bil med min sambo som troligen aldrig fått sladd utan att hamna vid sidan av vägen.
Inte ens med dagens teknik kan man undvika det på en bakhjulsdriven bil, så det lämnar jag därhän, det kommer inga bakhjulsdrivna bilar på vår gård igen så länge jag lever.

Saxat från Vi Bilägares vintertest av Volvo EX30:
Citera
Likt en yster spårhund söker framvagnen gärna ny kurs på ojämna vägar och bakaxeln är minst lika livlig. Med 272 ystra hästkrafter drivande på bakhjulen vill Volvon gärna vrida sig runt sin egen axel vid gaspådrag.

”Vi letar febrilt efter Volvos kärnvärden i den nya modellen.”

Vi uppmäter att bilen har 180 kilo mer vikt över bakhjulen, så när fästet förloras är det alltid med bakvagnen först, oavsett gaspådrag, ivrigt påhejat av det svängvilliga chassit. Då spelar det ingen roll att motorbromsen är välkalibrerad eller att anti-sladdsystemet arbetar utsökt.

Ganska snart under expeditionen till polcirkeln börjar testförarkollegiet tröttna på den uppmärksamhetstörstande Volvon som ständigt vill bjuda upp sin förare på dans med tydliga höftvickningar.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #94 skrivet: 10 mars 2025, 14:54:09 »
Jo det finns ju naturligtvis dåliga bakhjulsdrivna bilar liksom det finns dåliga framhjulsdrivna bilar och sen finns det fyrhjulsdrivna som är i en egen klass fast det lär finnas nån kines som inte är fyrhjulsdriven på backen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #95 skrivet: 10 mars 2025, 15:14:51 »
Kia EV3 fick inte någon strålande recension av vi bilägare heller.
Men mer i linje med mina önskemål i alla fall.
På vinterväglag vill jag att körkänslan ska vara rakt fram, en bil ska inte vara nervös på vägen.
Frågan är om Vi BIlägares testpersoner är så pass vana med vinterväglag att de ens förstår när de åker i en bil med bra vinterväghållning - det kan man kanske fråga sig.
Man kan ju fråga sig vem som "kör aktivt" idag, med alla system som gör allt för att motverka det?
"Påtagligt understyrt" = säkert, enligt mig, det är precis det jag vill ha.

Saxat från recensionen:
Citera
Ute på vägnätet imponerar Kia med att kännas och bete sig som en bil i en betydligt större storleksklass. Trots att EV3 är en halvlåg ”crossover” sitter man oväntat högt med större suv-känsla bakom ratten än i både Skoda Kodiak och Dacia Duster.
På spåriga isbarksvägar går Kia stadigt och kursen förblir nästan opåverkad. Detta är en behaglig transportör på långresan.
Tyvärr fortsätter storbilskänslan på kurviga vägar. Medan Volvo uppvisar en ovanligt livlig bakvagn som gärna och hjälper till med kurvtagningen är Kia dess motpol. Den är ganska ovillig att byta riktning med en påtagligt understyrd karaktär.
Styrningen känns artificiell och levererar inte mycket information om vad som händer under hjulen.
Detta är en bil man trivs i på den vilsamma långfärden, inte när man kör aktivt.
« Senast ändrad: 10 mars 2025, 15:18:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #96 skrivet: 10 mars 2025, 15:21:26 »
KIA brukar väl inte bygga kör glada bilar dom gör bilar för dom som inte är intresserad utan bara vill ha en ok bil som funkar. Frugan är nöjd med sin Ceed den funkar som den ska det räcker dock tycker hon den är lite låg så vi ska kolla på en Xceed laddhybrid.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #97 skrivet: 11 mars 2025, 08:11:48 »
Sportagen har en rätt sportig karaktär jämför med de flesta andra SUV:ar tycker jag i alla fall, men i övrigt är det väl lite toyota över dem, tråkigt men relativt billigt och problemfritt.
EV3 är nåt annat, med hypermodern instrumentering och 204 hästar, den är pigg rakt fram i alla fall, men kanske inte så svängvillig i kurvorna.
Vet inte om det känns som ett stort problem för mig i alla fall.
Kias laddhybrider startar bensinmotorn så snart man behöver kupevärme, jag skulle inte köpa en sådan bil.
Har t.o.m påstått att det är en form av IQ-test, om man köper en laddhybrid som inte kan värma kupen med batteriet så har man inte läst på eller förstått vad man köpt.
Ungefär som när jag köpte min nuvarande Sportage och inte kollade om den hade Adblue eller ej, det var ett stort misstag som kommer kosta mig plenty money.

Det här med värmen gäller i alla fall de jag kollat på tidigare, om de inte ändrat sig på senare modeller i alla fall.
Annars ser Xceeden fin ut.
Lite av en kopia av Mercedes A-klass
Lite trängre i kupen kanske än vad den ser ut att vara, just den trånga känslan gjorde att jag bara provsatt den, den var inget för mig om man utgår från Sportage och inte accepterar en påtagligt mindre bil.
Är man liten till växten är det förstås inget problem.

Ev 3 är mindre till måtten på alla håll jämfört med Sportage, den är t.o.m lägre än Eniro, men lika rymlig som Sportage IRL, tycker jag i alla fall, och det är vad de flesta biltestare säger också, de har lyckats bra med att nyttja utrymmet.
Dert jag nog kommer att sakna med EV3 är den högre markfrigången, behovet av 4WD blir nog mer aktuellt på en lägre bil...  ;)
« Senast ändrad: 11 mars 2025, 11:19:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #98 skrivet: 11 mars 2025, 15:01:32 »
Provade Xceed i går och precis den var mycket trängre än frugan trodde så blir ingen affär vad jag vet finns inga laddhybrider som är några år gamla som har värmepump som ligger i KIA pris går man upp till Volvo kanske dom har det men då blir det en helt annan prisklass. Tänker köpa bil för 240000-280000 kr gärna minst -22 och absolut max 5000 mil Behöver absolut inte vara laddhybrid för våran del bensin går det också beror på vad det är för bil och på en beg skiljer inte skatten många kronor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #99 skrivet: 11 mars 2025, 15:20:24 »
Tror att VW:s laddhybrider hade elvärme, men kanske är det som du säger, jag tycker i alla fall att det är dumt att sälja laddhybrider som inte går värma med elpatron, även om räckvidden blir kort är det ju många som inte alls har så långt på jobbet att det skulle vara ett problem.
I Piteå t.ex. bor väl de flesta inom 1 mil från sin arbetsplats.
Lite knepigt prisspann där, många som letar bil i just det segmentet, 20-30 000 till så får du en hel-el Kia Eniro med runt 5000 mil på mätaren om det ens är av intresse.
Det är ju lite annat ljud i skällan nu än för 6 månader sedan när det gäller elbilar och klimatförändringar.

Lite lustigt hur en ny galen president i USA kan påverka även klimatrapporteringen globalt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #100 skrivet: 11 mars 2025, 18:51:34 »
Visste inte ens att WV hade nån laddhybrid i den prisklassen hon provade en T-ROC bensin och den gillar hon så kan bli en sån. Frugan vill inte ha elbil på grund av räckvidden så det går bort även om det säkert skulle funka hyffsat med 1 elbil för oss är inte ofta vi åker långt åt varsitt håll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #101 skrivet: 12 mars 2025, 07:24:40 »
Tror denna ska fungera så, i vart fall skev vi bilägare när de kom att man kunde köra på el ned till -10 grader.
De hade dock initialt problemet att de inte alls gick få igång om det blev kallare än -20 grader, men det tror jag man fixade rätt snabbt.
https://www.wayke.se/objekt/dbbffbca-2dc4-427b-8543-2ea67b99f4d5/volkswagen-passat-sportscombi-gte-sc-14-tsi-218hk-p-sens-3-zon-app-con-automat
Kanske onödigt stor bil för frugan?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #102 skrivet: 12 mars 2025, 07:32:24 »
Verkar i princip bara finnas ford Kuga, Exceed, och E-niro plugin.
Vet inte hur värmen funkar i Forden:
https://www.wayke.se/objekt/3939672a-d612-4e9e-864e-4accd853bf4c/ford-kuga-plug-in-hybrid-automat
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #103 skrivet: 12 mars 2025, 08:43:04 »
Tror denna ska fungera så, i vart fall skev vi bilägare när de kom att man kunde köra på el ned till -10 grader.
De hade dock initialt problemet att de inte alls gick få igång om det blev kallare än -20 grader, men det tror jag man fixade rätt snabbt.
https://www.wayke.se/objekt/dbbffbca-2dc4-427b-8543-2ea67b99f4d5/volkswagen-passat-sportscombi-gte-sc-14-tsi-218hk-p-sens-3-zon-app-con-automat
Kanske onödigt stor bil för frugan?
Ja Passat tycker hon är för stor. Angående fyrhjuls drift en sån Passat tog min granne som tjänstebil för nått år sen han har haft 4 wd i många år har fjällstuga och åker dit med släpvagn Passaten finns endast med 2 wd men han trodde inte det gjorde så mycket och han var nöjd med bilen tills det blev vinter och dom skulle upp för backen vid stugan då var han inte lika nöjd. Nu löste sig problemet ganska snabbt eftersom sonen i familjen kvaddade bilen mot ett träd på väg hem från stugan nu åker han Subaru. Tror E-niro har värmepump men osäker på när det kom så kanske kollar mot en sån men funkar med en vanlig bensinbil också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Halka
« Svar #104 skrivet: 20 mars 2025, 16:07:17 »
Har inte varit inne på ett tag och inte läst allt men kan inte förstå er som inte uppskattar 4-hjulsdriften mer än vad ni gör. Ja det är inte ofta det inte går med 2 hjulsdrift men vid varenda korsning i backiga blöta isvägar i Östersund är det ju så skönt att bara köra utan att behöva fundera om det tar 30s att komma ut på vägen. Nu kör jag ju just Subaru som alltid driver på alla hjulen utan nån koppling som ska aktiveras. Riktig 4-hjulsdrift är nog den enskilt viktigaste punkten när jag ska byta bil.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!