0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Uppfattade att din erfarenhet av lite tyngre släp på hala vägar på vintern var när du åkte med din fars Saab och husvagn till fjällen men jag kanske missuppfattade du brukar alltså åka med lite tyngre släp på vintern med framhjulsdriven bil
Mina erfarenheter sträcker sig alltså sedan barnsben, man behöver inte sitta bakom ratten för att samla erfarenheter, och det vet ju förstås alla erfarna människor att folk med tvåhjulsdrivna bilar varit till fjälls i årtionden både med husvagnar och snöskoter, med och utan problem.Att de bara haft tvåhjulsdriven bil tror jag hindrat väldigt få att ta sig till fjällen till påsk, jag kan inte påminna mig någon som ställt in för att de inte tagit sig fram.En fyrhjulsdriven bil är förstås att föredra om man ska ta upp en 2 ton tung båt ur vattnet, eller dra 1500 kg uppför en brant fjällsluttning, men även de med tvåhjulsdrivna bilar har båtar, och vistas i fjällen.Det här med säsongsplatser och att folk drar upp sina husvagnar på hösten är ett relativt nytt påfund, så var det inte tidigare när alla hade tvåhjulsdrivet, ibland var det en utmaning, men det var ibland också det som var lite spännande, och en del av äventyret.Just det faktum att de flesta transportera dit och hem sina vagnar på barmark gör det ännu mer onödigt med fyrhjulsdrivet idag, om man nu ska hård-dra det hela till absurdum.Att du framställer det som omöjligt är bara barnslig tycker jag.Och jag har tiotals gånger nu skrivit att det självklart är bättre med fyrhjulsdrivet i vissa situationer, det gäller dock inte de situationer som jag befinner mig i.Har inte saknat fyrhjulsdrift en enda gång så länge jag kan påminna mig.Och historien bevisar att man tidigare klarat sig utan, det är alltså inte omöjligt, bara lite bökigare, ibland, men sällan.