0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fick också veta att jag bröt mot någon form av regel när jag tvättade av händerna efter att ha använt voltaren på min ömma nacke.Det ska man tydligen torka av och sätta i miljöfarligt avfall. Har också gått en bit på höger sida av vägen på min morgonpromenad.Och passerat vägen där det inte fanns ett övergångsställe, på rent jävelskap.Och nu ska jag ut med skotern och köra i terrängen, förstöra CO2-slukande tallplantor på löpande band.Igår körde jag för fort, stannade inte vid alla stopp-skyltar, och körde utan bälte flera hundra meter.Man är verkligen en yrkeskriminell.
Och passerat vägen där det inte fanns ett övergångsställe, på rent jävelskap.
Fast det är ju tillåtet (än så länge...).
Ja nog låter det som du har lite problem i alla fall förstöra tallplantor låter riktigt korkat.
Om det inte finns något övergångsställe får du gå över vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.
Det är 10-100 ggr farligare att passera vägen vid sidan av ett övergångställe, mer och mer farligt ju längre ifrån.Regeln gäller nog dock mest i tätorter där förekommer många gående (och cyklister☺️)
Verkligen?Den största delen (ungefär 30 %) av alla olyckor mellan motorfordon och fotgängare sker på eller i närheten av övergångsställen. Fotgängare är med andra ord speciellt utsatta på övergångsställen, särskilt i tätbebyggda områden med mycket trafik.
Då har du aldrig kört på en skoterled, för att en led ska kunna härbergera snöskotrar så får man både lov att röja, och köra sönder de plantor som kommer upp.Nu hade dessutom den renskötare som har typ 5000 renar i våra krokar inte heller orkat bemöda sig att dra pulkorna med foder vid sidan av leden, så i hela det området har det kryssats rejält vid sidan av leden, med skogs-skövling som följd.För att inte tala om vilken potentiell påverkar 5000 renar på liten yta kan ha på skogen förstås.Körde också ett par km under en kraftledning, där det växer så det knakar, tryckte troligen till 10 000 plantor på den sträckan, mest sly förstås, men ändå.I princip är det bara så länge man håller sig på vägen man inte kör över plantor på väg upp.Och då talar jag om både plogade och oplogade skogsbilvägar.Det är bland annat därför jag tycker att man under kontroillerde former ska få köra på allmän väg med snöskoter, ibland är det helt enkelt mycket mer skonsamt både för skog, jordbruksmark och annat att man kan ta sig fram till den "natur" man på på väg till utan att köra på jordbruksmark eller planteringar.Visst, alla markägare har gett klartecken för där skoterlederna går, men det gör ju inte att skadan på skogen försvinner av den anledningen, det betyder bara att man fått tillstånd att knäcka träden.