0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Har du kontrollerat dina stålomspunna slangar i maskinen? Om de är stenhårda, så lossa dom och bryt i dom och spola ur skiten ur dom, eller montera nya, dessa sätter igen av magnetit, så maskin får problem med flödet.
hp larm får man när inte värmepumpen blir av med värmen (trycket i kylkretsen stiger) värmen blir man inte av med på grund av dålig eller utebliven cirkulation.
Jag har samma värmepump och har haft problemet med igensatta slangar, primärt den mellan intern cirkulationspump och värmeväxlaren. Detta då det ligger en spiral inuti slangen för att motverka totalt veck på slangen, då den är kraftigt böjd. Spiralen bromsar upp magnetiten.Du borde dock få larm om högt värmebärardelta innan HP löser ut, får du det ? Kolla skillnaden mellan GT8 och GT9 när kompressorn går, bör vara 6-8 graders skillnad. Har du typ över 10 grader så kan du kolla om crikpumpen går i läge 3, annars höj till 3. Går den i läge 3 med högt delta så ligger nog felet i flexslangar.
Ja det ser exakt likadant ut. Skall du ta loss slangen så bör du först kolla om du har kulventiler på värmebärare in och ut ovanför , eller nära värmepumpen. Finns ventiler på cirkulationspumpen i din bild, men de kan börja läcka om man vrider på de små skruvarna. När du stängt av kulventiler så kan du tömma radiatorvattnet genom att försiktigt lossa slangen vid värmeväxlarens undre anslutning. Väl tömt så kan du lossa slangen vid cirkpumpen. Bra att ha en tredje hand som håller fast pumpen när slangen skall lossas då hela pumpen gärna vill vrida sig i kopparröret ovanför.Jag har haft problem 2 gånger, rensat en gång, men nu senast köpte jag ny IVT slang från JS-Energi Flexslang 3/4" 90 grader böj Längd = 640 mm IVT OriginalSKU: 87107352290-6262 Har för mig det ingår packningar med slangen, jag hade redan en uppsättning som jag köpt hos lokala röris.