0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag har en Home Assistant automation som med en P1 läsare läser av förbrukad energi sedan hel timme, mäter nuvarande effekt och laddar bilen med den effekt som gör att man hamnar på 2,5kWh/timme. Värdena kollas/justeras varannan minut.
Hade i januari 5,375kw i effektavgift a' 135:- kw alltså 725:-
Jävlar!Så 5.375kWh som högst, i snitt, under en enskild timme, under månaden.Ingen elleverantör mäter och straffar en för maxinstantaneffekten? Min instantaneffekt ligger ibland på över 13 kW ;SMaximala medeleffekten är 5 kWh/h största elförbrukningsdygnet/år, och kanske 10 kWh i snitt, på en timme, worst-case om allt huvudlöst måste ske samtidigt..Billaddning, värmepumpar, tvätt, tork, disk och övrig drift.Känns som att man får göra en sak åt gången, tvätt-disk-tork-sen elbilsladdning och värmepumpande när alla bestyr är klara...
Laddar den i slutet av varje timma om inga andra förbrukare varit på?
Vi har effektavgiften baserad på ett snitt på dom 3 högsta topparna i månaden och dom kommer oftast när värmepumpen kör en legionellahöjning av varmvattentempen så är ju inte mycket man kan göra åt det.
Med elbil , hembatteri och allt annat som förbrukar så får man styra så gått det går.Vi har effektavgift från 1 november till sista mars .Vi har turen att mellan 20.00 och 07.00 så har vingen effektavgift alls.Nedan bilagor på kostnader och även en räkning som avser januari.Även staplar som visar hur vi flyttar våra toppar och maxar när det är ”billigt”
Den står på raden effektavgift, 89,60:- per kWOch sen är det självklart moms på detta !Ska man tjäna/spara pengar med att köpa billigt nattetid och sälja när det är dyrt på dagtid via batteriet så får man nog hålla ordentlig koll på spotpriser och inget jag orkar hålla på med så jag laddar hembatterier nattetid och kapar toppar när det är effektavgift.Har inte räknat på besparing men känns åtmindstånde bättre Ersättningen för stödtjänster är verkligen usel så fortsätter det så kommer jag utnyttja 90% av batteriet till att använda det till 100% under timmarna via har effektavgift.
Är det antalet förbrukade kwh under en timme som de beräknar toppeffekt på, eller vad menar ni?Jag har antagit att de mätt maximalt effektuttag, dvs tillfällen då man uppnår kortvarigt men högt effektuttag, även understigande en timme, vad är det som gäller?