Vi har timpris på elen med Tibber och vid höga toppar på dagtid har jag manuellt ställt ner temperaturen på F370:an vilket jag sett gett en bra effekt med minskad förbrukning då elpatronen inte går då mycket. Jag har sett på statistiken i Tibber att det ger en rätt bra minskad kostnad under dessa toppar. Jag blev därför nyfiken på hur Nibes SMA (smart price adaption) funkar och har under några dagar testat med tre olika påverkansgrader. Jag har endast aktiverat SMA för värme då vi är fem personer hemma varav tre ungdomar så vi behöver effekt för att värma vatten.
I graferna nedan så syns elpriset per timme tillsammans med framledning och returtemp, elpatroneffekt och utetemperatur. Bästa mätresultat har jag fått när utetemperaturen ligger mer eller mindre konstant, då påverkas framledningstemperaturen bara av SMA. Påverkansgrad 5 är ett sådant exempel (klockan 06.00 till 10.00). Men Påverkansgrad 5 ger för mitt tycke för stor sänkning av temperaturen och Påverkansgrad 3 för liten. Påverkansgrad 4 är för mig en bra kompromiss och detta testar jag vidare på nu.
I graferna ser man att elpatronen går under längre perioder. I detta skede värmer den vatten.
Jag saknar några inställningar för att ytterligare förbättra SMA, jag har mailat dessa förslag till Nibe men oklart om det någonsin kommer att införas:
- Möjlighet att ställa in att SMA inaktiveras av då elpriset går under ett värde. Tex. om det går under 1 kr / kWh så vill jag inte att den ska sänka temperaturen.
- Möjlighet att schemalägga när SMA inaktiveras. Tex. om alla är hemma på helgen så vill jag ha max komfort hemma och vill då ha ett schema att SMA inaktiveras under lördag och sändag.