0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Senast 1 januari 2027 skall effekttariff införas i småhus, d.v.s. att man betalar dyrt, mycket dyrt för den högsta effekttimmen under en månad (något förenklad beskrivning). För den effekt som tas ut under denna månads-maxtimme kan man utan vidare fakturera ca 70kr/kWh. Nya värmepumpar får allt mer uppkopplingsfinnesser för att kunna anpassa sig. Men behövs det?Det jag vill ta upp är en fråga inför framtida VP-inköp. Detta gör det mer självklart än någonsin att satsa på frekvensdrivna värmepumpar, helst bergvärme. Alternativet är ju traditionella driftsäkra on/off-pumpar, men där har vi ju en pump som alltid sparkar igång på märkeffekt när den går, och att komma ner till GM= 0 kan mycket väl ta betydligt mer tid än en timme. Därmed belastar on/off-värmepumpen den högsta effekttimmen i månaden med sin märkeffekt.Tänk därför på att den frekvensdrivna värmepumpen värmer med jämn konstant reglerad effekt, helt i balans med husets behov. Därmed blir det inga tillfälliga entimmes effekttoppar. Tänk på att den frekvensdrivna värmepumpen värme varmvattnet med lågt energieffektivt användande av kompressorn, ingen till/från elpatron i någon varmvattenberedare, eller on/off kompressor i VP. Sedan finns en enkel finess som jag kanske kommer utnyttja. Den moderna frekvensdrivna värmepumpen tittar på huset inkommande eleffekt. Överstiger effekten det strömvärde som är inställt kommer frekvensen an gå ner, eller stanna, i väntan på att husets totala elförbrukning sjunker. Låt oss säga att jag har en 25A huvudsäkring i huset. Inget hindrar mig från att ställa in exempelvis 10 Amp i värmepumpens effektbegränsning. Så fort husets totala energiförbrukning överstiger 10 Amp kommer i så fall värmepumpen att dämpa sitt effektbehov, och därmed bidra till minskade effekttoppar. Med en frekvensdriven värmepump är effekttariffen ej så skrämmande. Min värmepumpen har i princip jobbat oavbrutet hela januari, och medeleffekten är 1.6kWh. Inga skrämmande on/off-toppar från den. Detta låter nästan som om jag är en säljare på Nibe, vilket jag ej är Bara ett konstaterande.
Topparna / maxeffekt på en on/off VP borde vara ungefär detsamma oavsett om den producerar värme i hus eller varmvatten. Det är motoreffekten som gäller. Kan dock variera något p.g.a. belastning från kompressordelen. Däremot så anpassas en frekvensdriven för att ge maximalt COP vid varmvattenproduktion. Min knallar på efter ett tag med ca 34hz av möjliga 94Hz. Detta medför att varmvattenproduktionen tar längre tid än för motsvarande on/off typ F1245. Man kan dock stressa de frekvensdrivna till att producera varmvatten på kortast tänkbara tid.
Nej, det syns tydligt på båda mina on/off att det går betydligt tyngre ju högre temperatur de behöver producera.
Med en frekvensdriven värmepump är effekttariffen ej så skrämmande. Min värmepumpen har i princip jobbat oavbrutet hela januari, och medeleffekten är 1.6kWh. Inga skrämmande on/off-toppar från den. Detta låter nästan som om jag är en säljare på Nibe, vilket jag ej är Bara ett konstaterande.