Hej alla,
vaknade upp med ett felmeddelande i min Nibe F750; nr 63: Lågt luftflöde (BS1).
"Ett minsta luftflöde krävs för att värmepumpen ska fungera korrekt. Kontrollera ventilationsinställningarna så att tillräckligt flöde uppnås. Kontrollera/rengör luftfiltret. Kvarstår larmet, kontakta din installatör."
Jag har haft en ventilationsfirma som rengjorde frånluften i måndags så allt ska vara rent utan några stopp i rör/don.
Jag har en fläkthastighet på 78% som standard vilket brukar ge strax under 300 (glömt bort enheten). Nu dock, har jag endast 120 på 100 %. Känns som att jag inte kan styra den alls. jag har rivit ned framsidan och hittade en del bös under filtret på själva flänsarna till kondensorn (oklart vad den heter). Jag tog också bort röret för inkommande luft till pumpen och då hoppade givaren upp till typ 200. Dock någon minut därefter så sänktes den igen. Ska tilläggas att jag även har tagit bort fläkten som sitter upp till vänster och gjort en okulärinspektion. Ser inget fel och bladen snurrar okej. Fläkten låter dock något suspekt när den väl går, typ som ett klonkande ljud. Kan det vara is eller vatten som stör?
Vet inte vad jag ska göra just nu, finns inte så många jourbolag för dessa pumpar så kanske får hålla ut tills på måndag. Dock orkar pumpen knappt hålla kompressorn över 40hz då förmodligen luftflödet är kasst. Eller kan det vara mätaren som bara luras?
Tacksam för hjälp och förslag.