0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det står överföringsavgift i svaret från rosvikaren, förvisso bara på 16A men trodde det vara samma på alla säkringar.
Hej, lite gammal tråd men högst aktuellt ämne. Jag har varit i kontakt men PiteEnergi angående effekttopper som vi får införda under nästa år. Följande kommer att gälla: läs det som att jag ställer frågor till dem och får svar.Om jag har installerat ett batteri och bidrar till frkvensreglering så innebär det att jag under korta förlopp kan få ganska höga effekttoppar. Då räknas det alltså in när man tar fram månadens effekttoppar fastän jag bidrar till en stödtjänst som är önskad av Svenska Kraftnät för frekvensbalansering. Låter inte helt ok i mina öronTeoretiskt så kan det bli så, dock är ju topparna oftast korta när det gäller frekvensreglering, ca 5-10 minuter vilket inte slår så hårt på en timme och som du även får betalt för. Här gäller det att värdera vad som ger mest, hålla effekttopppar låga eller tjäna på frekvensreglering. Förstår dina funderingar, dock inget vi kan påverka då effekttaxa är ett lagkrav för alla elnätsbolag från 2027-01-01Och blir det att räkna snittet på en timme eller 15 minuter hädanefter? Då kan en sådan topp slå hårt.Hej, effekten kommer fortsatt att beräknas per timme och effektavgiften kommer att beräknas på snittet av de tre högsta topparna, under olika dagar, november till februari mellan kl 07-19:59 under vardagar
Japp och skickar ut el på nätet eller tar emot vid behov.
november till februari mellan kl 07-19:59 under vardagar
Hej, lite gammal tråd men högst aktuellt ämne. Jag har varit i kontakt men PiteEnergi angående effekttopper som vi får införda under nästa år. Följande kommer att gälla: läs det som
Vad skulle nyttan med överföringsavgift vara, att de som förbrukar mycket får betala ännu mer?Alla är ju lika beroende av att nätet fungerar.Om överföringsavgiften verkligen skulle spegla kostnaderna borde det vara dyrare ju längre bort från högspänningsledningen från harsprånget man låg.Då skulle både infrastruktur och förluster bekostas mest av de som låg längst bort från Högspänningen och anslutningen till Svenska kraftnät.