0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Vad skulle nyttan med överföringsavgift vara, att de som förbrukar mycket får betala ännu mer?
Förbrukningen försöker de väl hålla nere genom energiskatten, och effekttariffen är väl för att plana ut effektuttaget?Blir intressant att se vilket datum pite energi drar igång.Och om det stämmer att effektavgift bara kommer att tas ut under oktober - februari?De flesta brukar väl tillämpa mellan 1/10 - 31/3..?
Vilken nätägare har ni som har tariffen dygnet runt året runt ?Låter som en mardröm med allt i fastigheten och elbil !Men kanske är låg tariff istället
Om jag får gissa, om de nu lyssnat på mig, så får vi en liten sänkning på fasta avgiften, och en låg effektavgift så att det inte blir så stora skillnader mot idag, även om man skulle drabbas av höga effekttoppar 4 månader/år.Det är vad jag argumenterat för i alla fall, och hoppas få se.
Med överföringsavgift skulle man kunna sänka de fasta kostnaderna. Transformatorer och annan utrustning kostar pengar och de som använder dem mer sliter också på dem mer. Det är fullt rimligt att de som använder utrustningen mest betalar mest. Varför leder för Pite rimligt att det är så för de som har 16A ab men de som har 20a kör fast pris? Om nu kostnaden skulle vara samma oavsett hur mycket man förbrukar varför gäller inte det 16a kunderna?Tur man inte bor i Pite utan i Gbg där man kan påverka kostnaderna lite.
Vid motsvarande prisupplägg som Göteborg Energi så kommer de flesta pitebor bli förlorare eftersom de inte har batteri. Gissar