Uppdatering och summering:
Min VP: NIBE Split, ACVM 10-270 med AMS 10 utedel från 2009.
Originalpumpen som är av märket LAING gick ej att köpa då nibe har släppt en ersättningspump: art.nr. 060174 som är en Wilo Para, 15/8-75/IPWM1.
Jag bytte pumpen, men den ville inte snurra igång.
Jag bytte 3 pol 16A automatsäkring i centralen då den kändes svampig efter några från/tillslag under felsökningen. Fick också TB larm, men det försvann med ny avsäkring.
Jag mätte de 3 glassäkringarna på reläkortet, de var hela.
Ringde till sist till Nibe support som sa att man behöver byta CPU kort om man byter till ersättningspumpen.
(om jag förstår rätt så kan man göra en uppdatering med hjälp av usb på nyare modeller, om man byter till annan pump)
Jag fick veta att det finns ett utbytespaket med pump, cpu-kort, kablage, isolering samt instruktion.
Eftersom jag redan hade pump och kablage lade jag en order på cpu-kortet, art nr 718282.
Idag fick jag hem cpu-kortet och kopplade in det direkt, röd lampa på Wilo och ingen snurr, suck.

Har provat göra spänningslös en stund, fabriksåterställt, provat köra serviceläge men ingen respons. Hittar inga andra inställningar som känns relevanta.
Jag har provat reset-knappen på cpu-kortet men inte heller det fungerar. Kanske behöver man hålla in nån knapp en viss tid?
Imorgon ska jag åter ringa till Nibes support och fråga efter instruktionen som förmodligen säger vilka steg man ska ta vid installation av den nya pumpen.
Jag hoppas återkomma med en positiv uppdatering här imorgon, men om det är någon som hinner före här i tråden, ja det vore helt enkelt en succé.