Har en Ecoair 720m sedan oktober 2025. Är från Småland och har bott i Ljungby så CTC ligger mig mycket varmt om hjärtat....
Kämpar däremot med att få den nya 720m att gå lika bra / snålt / effektivt som en Ecoair 120 & 420......
Vad jag kommit fram till hittills så verkar effektivitetsproblemen drabba alla CTCs varvtalsstyrda utedelar dvs 5xx, 6xx och 7xx medans 4xx serien presterar säkert och stabilt. Säg till om ni vill att jag utvecklar eller om ni vill komma med frågor och feedback.
Jag behöver byta ut min värmepump, EcoAir 107 från 2005 och funderar på en EcoAir 712M med tillhörande EcoZenith (i360 H ?), detta då den i december packade ihop. Motorskyddet löste ut och det ser ut som den tappar köldmedium. Jag servade den 2017 och bytte hetgasrör då den även då hade tappat köldmedium och serviceteknikern dömde ut kompressorn och gav den 1-2 säsonger till, men den gick 8 år tills nu.
Så jag tar gärna emot mer information om 700 serien som jag uppfattar som relativt ny.
Kan man docka den mot en gammal eco el initialt och avvakta med pannbyte? Har större planer för tvätttstuga/pannrum och tänkte samordna med pannbyte/rörjobb, men nu blev det akut. Elräkningen i jan/feb var tydlig, ny värmepump måste dit innan nästa vinter.
CTC säljer ju eco logic, men om man kan köra VP mot egen värmekurva och utegivare, eller måste det sitta en styrenhet emellan?
Finns det fler fördelar med en modern panna som Eco Zenith jämfört med en 25 år gammal EcoEl? Har den flödesvärmare som producerar varmvatten efter behov? Eller är det bara skiktad acktank med kopparspiral som i EcoEl?
Huset ligger i Stockholm, 144 m2 boyta, 90m2 delvis uppvärmd källare, lättbetonghus, sektionsradiatorer, framledning 55 vid -15, EcoAir 107 pallade bara upp till 50 grader så när det var kallare än -10 blev det i princip 100% elpatron så en modern värmepump som kan leverera 60 grader vid -20 skulle nog ge en bättre ekonomi.