0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Idag 2025-07-20 säger prognosen att dagen kommer att bli en lika varm dag som igår. Klockan är nu 8, och utomhustemperaturen är 20,2 grader i skuggan, och på solsidan är det redan 28 grader. Igår kväll stängde jag av frikyla vid kl 20.Nu är inomhustemperaturen mellan 21,4 - 22,2 - 23,4 grader på olika platser i huset. Högsta temperaturen är på övervåningen.När jag nyss satte på frikylan drog Konvektorelementen igång kraftigt för att börja trycka bort den värmeökning som har skett under natten. Efter bara en stund kommer frikylan åter ha fått inomhustemperaturen i balans.Konvektorelementens fläkthastighet styrs av kylbehovet dvs inomhustemperaturen (temperaturskillnaden mellan ÄR- och inställt BÖR- värde) och cirkulationspumpen styrs av Konvektorelementen. När något av konvektorelementen behöver producera kyla startar den cirkulationspumpen.Någon kanske undrar varför man inte kyler inomhustemperaturen mer, då bevisligen kylsystemet har kapacitet för detta, men av erfarenhet om jag ställer ned temperaturen (BÖR-värdet) under 21 grader kommer man att går runt och nysa, och luften känns för kall (i varje fall för oss).Som en bieffekt till kyla så håller Konvektorelementen även ned luftfuktigheten inomhus. Just nu har jag 55% relativ luftfuktighet och ute är det 75% relativ luftfuktighet (i skuggan).
En liten miss tycker jag är inkopplingsförslaget i förhållande till värmepumpen. Det är synd att inte lämna den varma spriten före värmepumpen som COP-höjare. Så frikylan kommer lite närmare sitt namn.Väldigt kostsamt att installera detta bör man tänka på, speciellt som 100% leja bort. Isoleringen är riktigt dyr numera. Färdigisolerade luft/luftrör är mycket billigare. Luft/luft drar mindre ström än vad man kan tro.