Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Så här fungerar och dimensieras frikyla, ett exempel  (läst 4357 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 702
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Har en vän som installerat frikyla i sitt hus för ett bra tag sedan. Här kommer en youtubefilm som beskriver installation och dimensionering. Håll till godo.

https://youtu.be/_qE2RNF8sV0?si=sl7eTgjvV1Saj4Q9
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset på franzens.nu

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 615
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Så här fungerar och dimensieras frikyla, ett exempel
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2025, 09:30:20 »
Tjusigt gjord film som beskriver frikyla på ett korrekt sätt
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad GeorgeCostanza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Intressant information för en sån som jag som har dålig koll på frikyla.
(Men det skaver i öronen när det det pratas om effekt i kWh och att någonting ”drar 50 watt per timme”…)

/GC

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4245
  • Karma +3/-1
En liten miss tycker jag är inkopplingsförslaget i förhållande till värmepumpen. Det är synd att inte lämna den varma spriten före värmepumpen som COP-höjare. Så frikylan kommer lite närmare sitt namn.

Väldigt kostsamt att installera detta bör man tänka på, speciellt som 100% leja bort. Isoleringen är riktigt dyr numera. Färdigisolerade luft/luftrör är mycket billigare. Luft/luft drar mindre ström än vad man kan tro.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36049
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så här fungerar och dimensieras frikyla, ett exempel
« Svar #4 skrivet: 02 juli 2025, 09:00:08 »
Mmm, jag skulle aldrig installera frikyla idag, baserat på vad jag lärt mig av att ha installerat både frikyla och AC i mitt hus.
Nu ska ju sägas att vi har jordvärme, som tenderar få lite varmare brine i slutet av sommaren än bergvärme, men vi kör poolvärme hela sommaren, så jag tror inte att det är sååå stor skillnad.
Möjligen så värms kollektorn upp lite mer under sommaren om man kör kyla samtidigt, och det är ju bra för ökad COP när den ska värma poolen, så egentligen borde det vara optimalt just när man kör både frikyla och poolvärme med värmepumpen.
Jag tycker ändå inte att det är värt pengarna eller fungerar bra.
Man måste överdimensionera rejält så att kylan räcker till även med fläktelementen på lägsta fläkthastighet, annars blir man tokig av bullret från kyl-elementen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så här fungerar och dimensieras frikyla, ett exempel
« Svar #5 skrivet: 03 juli 2025, 11:15:53 »
Frikyla tyckte jag fungerade riktigt bra. Tror vi körde cirkulationspumpen på halvfart och den tog 34W om jag inte minns fel. Inga problem att få 16°C i sovrummet.
Fläktkonvektorerna i filmen såg liladana ut som den vi hade. Ljudnivån pallade jag inte med när vi skulle sova.
Vi tog bort frikylan och satte in en luftvärmepump istället. Inställda 20°C blir 18°C bredvid sängen  "love"
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Björn-M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Eftermontering av Frikyla till befintlig Bergvärme
SV: Så här fungerar och dimensieras frikyla, ett exempel
« Svar #6 skrivet: 19 juli 2025, 15:50:29 »
Jag har installerat frikyla och det är det bästa jag gjort. Om dagen kommer att bli varm så startar jag aggregaten redan på morgonen, och då kommer frikyla att hålla emot den värme som skulle börja magasineras inomhus under dagen. Det är viktiga att man kyler under hela dagen så att huset (allt innanför husets isolering) magasinerar kylan och håller låg temperatur. När man sedan stänger av kylan på kvällen så har man det tyst, svalt och skönt hela natten igenom.
Att bara köra kyla under några timmar är helt förkastligt, för då går kylaggregaten för full, det blåser och låter mycket. Dessutom när man stängt av kylan kommer den värme som finns kvar magasinerat i väggarna att åter höja inomhustemperaturen.
Just idag 2025-07-19 (ingen extremt varm dag) kl 15 så är det utomhus i skugga 29,2 grader. Inomhusluften i takhöjd, dvs den luft som skall återkylas håller 21,2 grader och kylaggregatet leverera ut luft nedkylt till 16,5 grader. Fläkten går på lågvarv och hörs knappast. Huset befinner sig i balans, frikyla jobbar och håller emot värmen utifrån.
Då kostnaden för att köra frikyla är nästan försumbar, så har man råd att köra den hela dagen.

Utloggad Björn-M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Eftermontering av Frikyla till befintlig Bergvärme
SV: Så här fungerar och dimensieras frikyla, ett exempel
« Svar #7 skrivet: 20 juli 2025, 08:16:28 »
Idag 2025-07-20 säger prognosen att dagen kommer att bli en lika varm dag som igår. Klockan är nu 8, och utomhustemperaturen är 20,2 grader i skuggan, och på solsidan är det redan 28 grader. Igår kväll stängde jag av frikyla vid kl 20.
Nu är inomhustemperaturen mellan 21,4 -  22,2 - 23,4 grader på olika platser i huset. Högsta temperaturen är på övervåningen.
När jag nyss satte på frikylan drog Konvektorelementen igång kraftigt för att börja trycka bort den värmeökning som har skett under natten. Efter bara en stund kommer frikylan åter ha fått inomhustemperaturen i balans.
Konvektorelementens fläkthastighet styrs av kylbehovet dvs inomhustemperaturen (temperaturskillnaden mellan ÄR- och inställt BÖR- värde) och cirkulationspumpen styrs av Konvektorelementen. När något av konvektorelementen behöver producera kyla startar den cirkulationspumpen.
Någon kanske undrar varför man inte kyler inomhustemperaturen mer, då bevisligen kylsystemet har kapacitet för detta, men av erfarenhet om jag ställer ned temperaturen (BÖR-värdet) under 21 grader kommer man att går runt och nysa, och luften känns för kall (i varje fall för oss).
Som en bieffekt till kyla så håller Konvektorelementen även ned luftfuktigheten inomhus. Just nu har jag 55% relativ luftfuktighet och ute är det 75% relativ luftfuktighet (i skuggan).
« Senast ändrad: 20 juli 2025, 08:49:50 av Björn-M »

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1704
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Så här fungerar och dimensieras frikyla, ett exempel
« Svar #8 skrivet: 20 juli 2025, 10:47:53 »
Idag 2025-07-20 säger prognosen att dagen kommer att bli en lika varm dag som igår. Klockan är nu 8, och utomhustemperaturen är 20,2 grader i skuggan, och på solsidan är det redan 28 grader. Igår kväll stängde jag av frikyla vid kl 20.
Nu är inomhustemperaturen mellan 21,4 -  22,2 - 23,4 grader på olika platser i huset. Högsta temperaturen är på övervåningen.
När jag nyss satte på frikylan drog Konvektorelementen igång kraftigt för att börja trycka bort den värmeökning som har skett under natten. Efter bara en stund kommer frikylan åter ha fått inomhustemperaturen i balans.
Konvektorelementens fläkthastighet styrs av kylbehovet dvs inomhustemperaturen (temperaturskillnaden mellan ÄR- och inställt BÖR- värde) och cirkulationspumpen styrs av Konvektorelementen. När något av konvektorelementen behöver producera kyla startar den cirkulationspumpen.
Någon kanske undrar varför man inte kyler inomhustemperaturen mer, då bevisligen kylsystemet har kapacitet för detta, men av erfarenhet om jag ställer ned temperaturen (BÖR-värdet) under 21 grader kommer man att går runt och nysa, och luften känns för kall (i varje fall för oss).
Som en bieffekt till kyla så håller Konvektorelementen även ned luftfuktigheten inomhus. Just nu har jag 55% relativ luftfuktighet och ute är det 75% relativ luftfuktighet (i skuggan).

Får man fråga vad din installation kostade?
-Material, och hur många konvektorer
-Arbetstimmar ungefär

Tänkte jämfört en luftvp avskrivning, om den tex håller i snitt 15 år. Driftskostnaden kan man bortse från, om man har solceller.
« Senast ändrad: 20 juli 2025, 10:51:27 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Björn-M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Eftermontering av Frikyla till befintlig Bergvärme
SV: Så här fungerar och dimensieras frikyla, ett exempel
« Svar #9 skrivet: 20 juli 2025, 11:44:54 »
Frikyla installationen gjorde jag själv och mycket tid gick till att planera och rita hur rör skulle dras, vilka rördelar som skulle behövas. Svårt att tänka i 3D så att inga rör behöver korsa varandra osv. Bara planering säkert 50h uppdelat på 3-mån. Att montera allt tog nog 50-60h, då jag gjorde allt själv utan hantlangare. Jag har aldrig gjort något sådant här innan så en del tid gick till att fundera och prova.
Kostnader:
Konvektorelement x3 Tot: 10kkr
Rör, Kopplingar, Isolering, El, Cirkulationspump  Tot: 16,6kkr (Jag använde skruvkopplingar för det är lättare att ändra och justera om något inte passar)
Brinevätska : 1kkr
« Senast ändrad: 20 juli 2025, 13:15:53 av Björn-M »

Utloggad KalleL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så här fungerar och dimensieras frikyla, ett exempel
« Svar #10 skrivet: 21 juli 2025, 20:30:10 »
En liten miss tycker jag är inkopplingsförslaget i förhållande till värmepumpen. Det är synd att inte lämna den varma spriten före värmepumpen som COP-höjare. Så frikylan kommer lite närmare sitt namn.

Väldigt kostsamt att installera detta bör man tänka på, speciellt som 100% leja bort. Isoleringen är riktigt dyr numera. Färdigisolerade luft/luftrör är mycket billigare. Luft/luft drar mindre ström än vad man kan tro.

Jag har försökt läsa och förstå allt om Frikyla, jag kan hitta. Att seriekoppla Frikyleanläggningen med Bergvärmeanläggningen för att kunna använda den varmare spriten som COP-höjare. Är det bra?
Som jag ser det är vinsten inte värd risken och mödan. Här mitt personliga resonemang:

Fördel - Att uppvärmd sprit har mer energi som Bergvärmeanläggningen kan använda, därmed en ökad verkningsgrad (är alla överens om).

Nackdel - Lågt flödesmotståndet är extremt viktigt för Frikyla, och motståndet kan öka genom en stillastående Bergvärme cirkulationspump. Det finna andra trådar här om Frikyla som tyder på att problemet existerar och är att beakta.

Under sommaren då Frikyla är igång, används Bergvärmeanläggningen bara för att generera varmvatten, och det kan ske sporadiskt under dygnet, under en kortare tid. Endast då skulle man ha nytta av uppvärmd sprit.

Dessutom under sommaren är el relativt billig, så summerat är nog nackdelen värd att beakta.

Har man tur så kan Frikylans uppvärmda sprit komma till gagn under nästkommande vinter, genom att den kan höja värmen i Kollektorn (förutsatt att man inte råkar ha strömmande vatten i borrhålet).

Ett förtydligande på mitt personliga resonemang: Varför riskera ett sämre flöde genom Frikylesystemet, då risken finns att en stillastående Cirkulationspump i Bergvärmeanläggningen skapar ett flödesmotstånd som är svår att upptäcka. OM det finns ett flödesmotstånd kommer Frikylesystemets kapacitet att vara begränsad, och man kommer inte att vara medveten om det. Vinsten med att låta Bergvärmeanläggningen nyttja den förhöjda temperaturen från Frikylan är så liten att att risken INTE är värd att tas, varmvatten genereras sällan och el-priset under sommaren är lågt.
« Senast ändrad: 26 juli 2025, 17:15:46 av KalleL »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4857
  • Karma +7/-5
SV: Så här fungerar och dimensieras frikyla, ett exempel
« Svar #11 skrivet: 22 juli 2025, 18:16:05 »

Kalle.....hur tänker du när du skriver att "Som jag ser det är vinsten inte värd risken och mödan" och "så summerat är nog nackdelen värd att beakta"?

Det primära är väl ändå att få komportkyla i villan. Sedan är driftkostnaden mer eller mindre gratis, när man räknar på den högre temperaturen på köldbäraren som ger värmepumpen högre effekt d.v.s. den kan vi kvitta med den energi som konvektorerna och cirkpumpen förbrukar.

Utloggad gunnarb

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 213
  • Karma +0/-0
SV: Så här fungerar och dimensieras frikyla, ett exempel
« Svar #12 skrivet: 23 juli 2025, 00:08:47 »
Hej
Eftersom det nu i år verkar vara ett sådant år med rejäl sommarvärme som vi har ungefär var tionde år och aktiviteterna för att installera kyla hemma är många på forumet, så vill jag här ge litet synpunkter på både frikyla och aktiv kyla via luft-/luftvärmepump.
Jag har erfarenheter från 2000 till idag avseende såväl bergvärmepumpar som luft-/luftvärmepumpar för kyla och värme samt frikyla tillsammans med bergvärme.

Min första bergvärmepump installerade jag år 2000 i ett tvåvåningshus på 180 kvm med vattenburen värme.
När det sedan kom ett par riktigt varma somrar kompletterade jag denna med frikyla och en väggmonterad konvektor i ungefär samma storlek som en 2,5 kW luft-/luftvärmepump i ett centralt allrum i övervåningen med öppen planlösning mot två sovrum.
Ungefär samtidigt lät jag installera en luft-/luftvärmeump (också 2,5 kW kyleffekt) i vårt tvåvånings gästhus på 40+40 kvm. Den var placerad i underdelen på trappan till övervåningen och värmde båda våningarna på ett bra sätt. För att ge litet kyla i hela huset så drog jag också en 160 mm ventilationskanal från ett ställe i närheten av luftvärmepumpens innedel till övervåningen och blåste upp kall luft med en kraftig kanalfläkt.

Det som jag kunde konstatera genom att jämföra dessa två kylanläggningar var följande:

- installationskostnaderna, inklusive allt material, för frikylan var ungefär lika stor som för luftvärmepumpen, men det arbete som jag själv fick lägga ner på frikylan var MÅNGA gånger större än för luftvärmepumpen, som i princip endast krävde att jag slog ett telefonsamtal till en värmepumpsinstallatör

- frikylan gav i princip bara en tredjedel så mycket kyleffekt som luftvärmepumpen beroende på att det inkommande vattnet från bergvärmebrunnen hade en relativt hög temperatur på 12-14 grader under hela augusti månad (180 m djup bergvärmebrunn) medan luftvärmepumpen har en väsentyligt lägre temperatur på sin innevärmeväxlare. För att få samma kyleffekt med frikyla så behövs i princip tre strycken lika stora konvektorer som luftvärmepumpens innedel.

- luftvärmepumpen har vidare en väsentligt mer effektiv avfuktning, beroende på den lägre temperaturen i konvektorelementet

- konvektorn till frikyleaggregatet behöver normalt också köras med högre fläkthastighet för att få tillräcklig kyleffekt, vilket gör att den blir mer högljudd

Jag har sedan dess installerat luftvärmepumpar för kylning i ytterligare tre hus och kan konstatera att driftkostnaden för aktiv kylning med luftvärmepump inte heller är ett väsentligt argument för att installera frikyla. I de hus där jag idag har luftvärmepumpar för kylning så förbrukar de, i den nu rådande värmeböljan, 4-5 kWh var, per dygn, för att hålla nere temperaturen från 26 grader till 22 grade på en golvyta om ungefär 80 kvm i vart och ett av de tre husen. Detta till en kostnad av 8-10 kr per dygn

Min slutsats är därför att det är mer komplicerat att installera frikyla, det kostar mer och ger sämre resultat, varför jag själv aldrig ens skulle fundera på att välja frikyla i dag.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4857
  • Karma +7/-5
SV: Så här fungerar och dimensieras frikyla, ett exempel
« Svar #13 skrivet: 23 juli 2025, 08:55:28 »

Det du nämner om 26°, är väl det som också gör att energikostnaden inte blir så hög d.v.s. har man en luft/luft-värmepump som agerar kylmaskin så väntar man till dess det blir väldigt varmt innan den startas.

Med bergkyla kan man med gott samvete starta kyldriften vid 23° för maximal komfort, vilket också kondenserar fukten under längre period.

En klar fördel om det finns en kylande innedel på bägge våningsplanen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36049
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så här fungerar och dimensieras frikyla, ett exempel
« Svar #14 skrivet: 23 juli 2025, 09:03:49 »
Senaste veckan, med utetemperaturer på 28-30 grader dagtid har vår AC förbrukat i snitt 6.72 kWh el/dygn.
Elpriset har varit 19 öre, och skatten är ca 50 öre, så totalt 69 öre X 6,72, eller 4,63 kr/dag.
Och då sitter den ändå i ett rum där altandörren från tid till annan står mer eller mindre öppen, då den vetter ut mot altanen/poolområdet där det varit fullsatt hela veckan, med undantag av en dag.
I söndags badade 16 personer under dagen i poolen, så det blir mycket spring in och ut och alla stänger inte efter sig.
Jag kan tycka att det är helt OK, och jag stänger aldrig av AC:n när den väl slagits igång.
Brukar gå 2-3 månader/år för AC.

Det ÄR en fördel med frikyla som kan värma berget, eller i mitt fall marken (Jordvärme), på den tiden jag körde frikyla istället så såg vi som regel 12-17 grader på inkommande KB i slutet av säsongen, nu ligger den på 6 grader in och 1.5 grader ut...
Hade säkert haft minst 12 grader in om vi kört frikylan.

Problemet med frikyla och jordvärme är dock just att kylan tappar effekt ju varmare det blir i marken, så man tvingas köra fläktkonventorn på max fläkt, och det blir väldigt störande.
Kanske startar jag ändå upp den idag, så den får värme marken i vart fall, det kan ju aldrig bli sämre, kan ju låta den gå min minvarv.
Cirkpumpen drar dock 1.68 kWh/dygn, så det adderar till kostnaderna.

Med tanke på solcellerna och batterierna så är det inget jag behöver bry mig om egentligen, för vi klarar oss med egenproducerad el fram till mellan 01.00 och 03.00 på natten, sedan börjar det ladda in igen kring 07.00 på morgon.
  :) :) :)

Frikyla samtidigt som man värmer poolen med markvärmepumpen ger dock en dubbel vinst, så egentligen är det ju dumt att inte köra frikylan när man ändå har den, så den kommer startas upp idag, om den går.
Har inte haft igång den där takkonventorn på 4-5 år nu, så det är inte säkert den startar.
« Senast ändrad: 23 juli 2025, 09:08:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!