0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nackdel - Lågt flödesmotståndet är extremt viktigt för Frikyla, och motståndet kan öka genom en stillastående Bergvärme cirkulationspump. Det finna andra trådar här om Frikyla som tyder på att problemet existerar och är att beakta.
Har en vän som installerat frikyla i sitt hus för ett bra tag sedan. Här kommer en youtubefilm som beskriver installation och dimensionering. Håll till godo. https://youtu.be/_qE2RNF8sV0?si=sl7eTgjvV1Saj4Q9
Det du nämner om 26°, är väl det som också gör att energikostnaden inte blir så hög d.v.s. har man en luft/luft-värmepump som agerar kylmaskin så väntar man till dess det blir väldigt varmt innan den startas. Med bergkyla kan man med gott samvete starta kyldriften vid 23° för maximal komfort, vilket också kondenserar fukten under längre period.En klar fördel om det finns en kylande innedel på bägge våningsplanen.
Vi monterar många AC och värmepumpar nu till de som haft en portabel AC i sovrummet i flera år, men som nu är less bullret och den relativt höga energiförbrukningen.Visst, det fungerar, men en AC som blåser ut mängder med varm luft som ska ersättas med varm luft utifrån är inget under av ekonomisk konstruktion.Fungerar som nödlösning, men för mig som kör AC:n i sovrummet från April till Oktober är det ju inte en fungerande lösning.Vill ha 18 grader i sovrummet, eller kallare, men jag och min Sambo är inte riktigt eniga...
Rördragning i vägg skall vara rör i rör.Om det är kondensrisk känns detta viktigt
Jag får för mej att denna video visar helt fel.Rördragning dolt i vägg bör vara utan skarvar.Rördragning i vägg skall vara rör i rör.Om det är kondensrisk känns detta viktigtBägge våningsplanen verkar logisktUnder längre period också, tycker man ofta sätter luftvp för kallt, det räcker långt att det bara är lite kallare än utomhus.Vill därför komma med alternativ nr 3, till oss fattigare.En portabel AC för 3000 kr, kan man ha nära där man vistas eller sover, de få riktigt varma dagarna.☺️
Det du nämner om att frikylan värmer borrhålen, beror nog litet på om det finns sprickor i berget som tillåter grundvattnet att cirkulera. I mitt såg jag ingen bestående uppvärmning och jag drog därför slutsatsen att jag troligen värmde upp vatten som kanske strömmade över till grannen i stället. Ingen plussaffär för mig alltså.
"Rördragning dolt i vägg bör vara utan skarvar." Ja, det är sant men det gäller för rör med kranvatten, tryck och obegränsad kapacitet.I detta fall är rören som skarvats, de rör som "Brine" vätskan strömmar igenom, inte trycksatta, och är i ett slutet system. Skulle en "Brine" rör läcka skulle man direkt se det i "Brine" vätskans expansionskärl, där vätskenivån skulle i så fall sjunka. Bestämmelsen om "Rördragning dolt i vägg bör vara utan skarvar" gäller inte i ett sådant här fall.Personligen tycker jag att videon är föredömlig, men skulle gärna ha kunnat vara mer detaljerad.