Hej!
Jag bytte ut min Nibe F370 till en S735-4 i somras och hoppades att PE30 skulle räcka, vilket det visade sig inte göra. Så här ser dragningen ut i dagsläget, 1-2 meter i kallvind ut till en liten takhuv på betongpannetak:

Skorsten är väl inte rätt ord, men det är ett knappt halvmeterlångt plåtrör med huva. Bor i enplanshus i trä från 2005 så "modernt" isolerade väggar.
Har två alternativ som jag ser det.
1) Dra avlufstkanalen genom väggen istället. Pumpen står på markplan och varken vi eller grannarna hade störts av ljudet. Två frågor: vad hade detta kunnat kosta? Är det bara att plugga den nuvarande kanalen eller bör den demonteras?
2) Byta ut PE30 mot PE60. Flera frågor här, men den centrala är om det är en stor insats? Behöver man borra/förstora upp hål i inner och yttertak för att få in PE60? Behöver man byta takhuv? Har någon en bild på hur kopplingen görs mellan isolering/avluftsrör/takhuv?
En utmaning med alternativ två är att jag måste bygga en landgång över lösullen för att komma åt kanalen på vinden. Men om det skulle vara relativt enkelt att själv byta ut PE30-strumpan mot 60 så är det ju värt det.
Tack på förhand!