0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Mmm, miljöpartiets våta dröm, men de får nog svårt att stoppa ny kärnkraft...Herregud vilken soppa det ska bli om det blir regeringsskifte i höst.Då är kriget i Iran ingenting jämfört med det vi kommer att få se.
Jag är inte Miljöpartist.... Varför se det som det ena eller det andra? Det skall inte ställas mot kärnkraft eller annat. Att man kan klara sig själv på ett bättre sätt vad är det för fel med det?
Chalmers.... För Sverige är resultaten särskilt intressanta. Med god tillgång till fossilfri el och en stark transport- och industrisektor kan landet bygga upp lokal vätgasproduktion nära logistiknav, terminaler och större transportstråk. Det skulle inte bara minska utsläppen utan också göra energisystemet mindre sårbart i tider av kris och geopolitisk oro. https://vatgasbloggen.se/chalmers-lokal-gron-vatgas-bast-for-framtidens-tunga-transporter/Och man får lite renare luft på köpet..... Inget prat att byta bort kärnkraft....
Dieselpris 23,44 på OKQ8 nu, jo jag tackar... va bara ett stenkast bort med runt 16 kr... Snart får vi dieselbidrag med?
Man klarar sig INTE själv med nedllagd kärnkraft och vindsnurror som bara levererar när det är milt eller varmt ute, och blåser.Det är en verklighetsfrånvänd utopi som miljöpartister lever i, och om man ifrågasätter deras vision så svarar de bara att man får väl stänga ned produktion och sluta konsumera om det inte finns el eller pengar, svårare än så är det inte.Idioter.Skyhöga bensin och dieselpriser gör inte livet bättre för någon, det är bara att straffa människor för att de finns.Och ett sätt för staten att finansiera sig och kunna växa, byråkratin öka, regelbördan accelerera och få vanligt folk än mer stressade över vardagen.Sadister kommer till mig som beskrivande ord för miljöpartister.Och då ska ni ändå veta att jag verkligen oroar mig över miljön, men den verkar de skita i fullständigt, nu är allt fokus på klimatfrågor som varken gör till eller från på det stora hela. Miljöfrågorna har hamnat i skymundan, sorgligt nog.
Ännu en utopi som prövats med 50 års mellanrum de senaste århundrandena, men visat sig vara för dyrt, svårlagrat, explosivt och opraktiskt.Visst, med för mycket vindkraft måste man ju göra något med elen som produceras när det blåser, kanske bättre offra 60% i energiförluster på att göra dyr vätgas när vi har elöverskott än att ha negativa elpriser, men det kan aldrig bli ett energislag annat än på marginalen, visst, låt några väl strukturerade fjärrtransporter drivas av vätgas, men jag tror aldrig vi kommer se en bred användning av vätgas i samhället, inte under överskådlig tid i alla fall.Då tror jag i så fall mer på elspår som lastbilarna kan laddas på medan de kör, det bara måste vara billigare än att offra 60% i energiförluster på omvandlingen av el till vätgas och från vätgas till el igen.Möjligen om fusionskraft blir kommersiellt gångbar och vi får ett överskott av el, men då finns det ju ändå så många andra effektivare lösningar att ta till än att omvandla el till vätgas och förlora en massa energi på kuppen.
Laddvägarna gick ju bra vad hände med dessa spektakel....Det som skulle ha blivit Sveriges första permanenta elväg stoppas nu, enligt Trafikverket. Anledningen är att notan sprang iväg.https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/sveriges-forsta-elvag-mellan-hallsberg-och-orebro-stoppasSå då får vi släcka vindkraften, vänta 15 år på ny kärnkraft, minst 80 öre för elen om det skall byggas, och köpa mer olja och gas från dårarna... och så kopplar vi bort all överflöd som bastu, pooler, spabad mm.... enda tydliga sättet att snåla på el verkar vara höga elpriser och då skall det inte vara Norska priser.....https://www.di.se/nyheter/expert-hoga-svenska-priser-raddar-elsystemet/
Att topplast timman skulle vara dimensionerande är nog det dummaste jag hört.Det är precis som kravet att en 22 pers mormonfamilj måste kunna åka till kyrkan i samma bil samtidigt 🤣 och detta bara vid ett fåtal tillfällen varje år 🤤
Det är ju just de höga kostnaderna med vätgas som gör även det omöjligt att genomföra.Vi behöver inte släcka vindkraften, låt den konkurrera på lika villkor, den lär inte överleva så länge, medan kärnkraften byggs kan det behövas gaskraft om vi kan säkra gas från norge.Mer tryck på övriga nationer via några nya regelverk och straffavgifter lär nog också behövas.Men om man ska kunna behålla sitt psyke i någorlunda skicka är det nog bara acceptera det som sker och försöka anpassa sig så gott man kan.Så här blir det när lekmän ska försöka bedriva planekonomi, katastrof.