tyke och 8 gäster tittar på detta ämne.
Danmark har inga kärnkraftverk i drift och har väl inte haft på länge. Du svarade inte på frågan.
Vad är det du inte vet ?
Jag frågade i inlägg 612 var uppgifterna om vad olika länder borde göra kom i från. Frågan jag ställde i inlägg 616 avsåg inlägget före där du skrev (Vet inte) och då undrade jag vad är det du inte vet.
Går inte att exportera, menar jag då dåligt betalt av och till.Men Vattenfall verkar ju ändå gå med vinst, för de i söder.Vindkraften är garanten för lägre priser, de kan producera billigt då de har låg tomgångdkostnad, det är största fördelen i en konkurrensutsatt marknad.Det där med låga kärnkraftspriser när verken är betalda tror jag inte på längre, eftersom vi inte skall äga dem och därför blir det marknadspris dvs högsta möjliga hela livslängden.Lång byggprocess är det inte, utan istället mycket kort, har jag sett här nere iallafall, så då blir även refurbish väldigt kort.Jag cyklar och tittar på alla vindkraftverk jag kan, mycket fina, förstår bara delvis kritiken.Den export du visar försvårar naturligtvis för kärnkrafts byggnationen om de inte behövs, och som du vet vill de köra 100% året om, på export blir det då och vi betalar skillnaden till 80 öre, det har redan diskuterat, och det kan bli riktigt kokko. Förhoppningsvis är det bättre balans om 10 -15 år, men antagligen inte, så vedning blir det för mej.
Nu ska dessutom Putin stoppa all gas och olja till EU så inom kort kan vi få en akut brist på energi, låt oss be till högre makter att det blir en blåsig vår och sommar.
Öar är perfekta för SMR. Gotland borde ha två och kunde kapa fastlandskabeln (innan ryssen gör det). Danmark jobbar på reaktorer. Kanske blir några placerade vid Barsebäck som har idealt läge. www.energinyheter.se/20250516/33233/danmark-oppnar-karnkraft-efter-fyrtio-ar