0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Undrar om det även gäller för el/olja/mineraler osv… Som Kanada exporterar till Usa? Lär ju inte uppskattas av amerikanska invånare som tex är beroende av elen ifrån Kanada
Konsekvenstänk är inte hans starka sida men å andra sidan är det inget han tar hänsyn till hellet om det inte gynnar honom själv. Synd det inte går att se denna längre https://www.svtplay.se/video/KZm2NrN/julius-caesar/1-sa-skapas-en-diktator men den är som en kopia på vad som händer....
På vilket sätt är inte EU-styret demokratiskt valt?Jag har lite svårt att hålla med i Rickards Trump-vurm. Själv börjar fundera på om inte stollen har en hjärntumör.
På vilket sätt är inte EU-styret demokratiskt valt?
Jag vurmar inte för Trump, men hans politiska inriktning är jag skapligt i linje med, hade förstås hellre sett en psykiskt frisk människa som styrde det där, men även så illa som det är nu är det nog bättre för befolkningen i USA med Trump än med Joe Biden eller Kamala Harris.Globalt kanske det varit bättre med Biden eller Harris, men det är inte skrivet i sten heller.Fortsatt krig i Israel, en knarkkung i ledningen för Venezuela, och ingen fred i sikte i Ukraina.Kina hade troligen redan anfallit Taiwan också, om inte Trump vunnit valet.I Syrien hade fortfarande Bashar al-Assad suttit vid makten.Bra saker:Stänga gränserna för illegala invandrare.Söka efter, och utvisa illegala invandrare, och grovt kriminella gängmedlemmar oavsett om de har medborgarskap eller ej, så länge det är i linje med lagstiftningen.Minimera regelkrångel.Säkerställa billig energi.Motverka Kinas och Rysslands dominans inom globalt viktiga tillgångar.Sätta ned foten mot Irans terrorstyre, vad som hade hänt om de fått kärnvapen vill man inte ens tänka på.Försöka få ordning på statsapparaten i USA som bara sväller allt mer, korruptionen och bedrägerierna är långtgående, och om ingen tar tag i det där kommer det att sluta i en än värre katastrof än vi redan ser. Motverka övervakning, censur och stärka yttrandefriheten.På samtliga punkter arbetade Biden/Demokraterna i helt motsatt riktning.Det är förstås stolligt att sälja alla statliga elbilar, och riva laddstationerna.Det är stolligt att införa 100% tullar på allierade.Det är stolligt att se Putin som en vän.Det är stolligt att införa tullar på microchip som importeras till USA.Att starta egna kryptovalutor och berika sig på sitt kändisskap är inte rätt.Ja, listan kan göras lång, så ingen ska tro att jag direkt vurmar för allt som Trump hittar på, men som regel så backar han ju på de mest tokiga påhitten när protesterna blir för stora, eller börsen börjar vackla.När Trump får ned läkemedelspriset på en läkemedel till 1/5-del och kallar det för 500% minskning så är hans matematik det enda Svensk och Europeisk press rapporterar om, inte att priserna dramatiskt sänkts.Skamligt.
Trump verkar ju gilla censur om han får bestämma vad som ska censureras pressen törs inte skriva vad som helst om dom ska få komma på nästa press träff och skolorna fick ju stränga regler vilka ord som fick användas i skolan annars drogs bidragen in.
Tidigare när Trump blev fälld för sexuella saker (om jag minns rätt?) så fråga dom efter om hur han såg på detta. Det är en SEGER, jag vann... hur menar du nu?,,,frågar dom. Ja det kunde ha blivit betydligt värre, detta var långt mycket bättre än jag hoppats på... Det lät inte alls som han på något sätt ångra det han gjort...Blir ju lika dant som i omgångar nu kommit, tex Grönland, först säga åt Danskarna hur dumma dom är om dom inte ger han hela Grönland, sen ösa på med smicker och säga att han älskar danska folket osv, men ni behöver ge mig isbiten... Nu är det inte klart alls men Trump gav inget för det han nu sägs ska få, alla drar en lättnads suck och Trumpen tackar för godiset. Att han gjorde som han gjorde med soldaterna angående Nato och sa dom att höll sig tillbaka, att han nu kryper tillbaka och säger tvärtom det är något han måste säga men menar det inte, sen blir det överstökat....Att det nu trilskas med ICE, Trump kan gärna offra några i ledet för han tar inget ansvar för vad som hänt utan det är alltid nån annan som gjort något fel, eller som det brukar heta, han är felinformerad osv...Skillnad på Trump och Grönland mot Putin och Ukraina är att Putin tog till våld/krig.