0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Här i svenska Österbotten har vi inte råd med att vara politiska vilket har gjort att nästan alla är mer eller mindre liberala. Nästan alla röstar på Svenska folkpartiet eller Kristdemokraterna, några på socialdemokraterna. Det motsvarar liberalerna och kristdemokraterna i Sverige d v s något höger liberalt.Själv tror jag att det jar att göra med en existensiell kamp och samhörighet vilket många utomstående säkert har svårt att förstå. Man har internt måsta kompromissa om frågor som pälsfarmningens vara eller icke vara och landsbygden till frågor som gäller minoriteter och invandrares ställning i samhället för att bevara rätten till sin kultur till frågor om klimatomställningen, frågor som mera angarerar städernas ungdomar. Med en sådan bakgrund finns det väldigt lite förståelse för den aggressiva politik som bedrivs i USA eller Ryssland då det gäller synen på minoriteter i världen såsom samer, danskar, grönlänningar eller i ett större sammanhang ukrainare och uttmyttjandet av naturtillgångar. Allt är redan en kompromiss för rätten till sin kultur.Donald Trump och Vladimir Putin och deras politik är därför något av det värsta man kan tänka sig på den östra sidan av Bottenvikens kustregioner.
Vi i Sverige behöver verkligen en handlingskraftig man som Trump, till skillnad mot de fjantar till regering som låtsas styra landet nu. Fullständigt bedrövligt!
Borde inte vara några problem att spärra konton och telefonnummer för de där bedragarna, men man vill inte av någon outgrundlig anledning.Telefonbolagen, kortföretagen och bankerna tjänar troligen pengar på bedrägerierna också.Och Polisen är helt förstörd i Sverige.
Första bästa samtal om bedrägeri borde stoppa det numret, oavsett om det är bank eller polis som får info om bedrägeriförsök.Nog skulle det hindra dem lite i alla fall, men ingen bryr sig.Jag har ju själv blivit av med 12 000 kr, och ingen brydde sig nämnvärt så vitt jag vet, trots att de kunde se vem som tagit pengarna av mig."En pizzeria-ägande turk i 60-årsåldern i skåne hade tagit emot pengarna" sa polisen, inget om något gripande eller straff, trots att jag begärde att hållas uppdaterad så jag skulle få veta om det blev något straff för brottet.Man kan väl anta att han skulle gå i Pension och skaffade sig reskassa hem till Turkiet, många andra kan också ha drabbats, men jag tror knappast man undersökte det heller.Jag spekulerar självklart bara.
Ingen bryr sig inom bank, kortföretag eller polis, det var det jag menade.Vet inte vad du menar med hackaren?Självklart njuter de kriminella i högsta grad av att lura folk på pengar, men jag väger inte in deras känslor när jag menar att ingen bryr sig.Har inte sett inslagen det länkas till, kanske något jag missat där?
Putin vill införa sin kultur, sitt språk och sin typ av religion på alla områden han behärskar.Trump vill köra ut de som förstör USA:s kultur, hem till sina hemländer, han har så vitt jag vet inte annekterat Grönland, Kanada eller Panama, men kräver att de ställer upp på att skydda USA från terrorister, illegal invandring och hot från Kina och Ryssland.Det är rätt olika ingång från de två om du frågar mig.Att ha bedriver en politik som är "tand för tunga, tunga för tand", med tanke på orättvisa tullar är väl helt rimligt, EU har t.ex 10% tull på bilar från USA, USA har 2.5% tullar på bilar från EU.Nu känner jag inte till alla tullsatser i världen, men om det inte är samma åt båda hållen anser i vart fall jag att han har starka argument för att justera USA:s tariffer.När det gäller gaza har han förstås delvis rätt, Gaza är mer eller mindre utplånat och kommer ta tiotals år att bygga upp, befolkningen bör beredas plats i andra muslimska länder där de kan leva i fred med sina grannar, de kan ju inte även fortsatt tillåts leva i Israel med ett uttalat mål att förinta alla Judar.Det är humant för alla parter om grannländer med samma språk och religion införlivar Palestinierna i sina länder.Ungefär som Polen gjort med flyende Ukrainare, eller som Sverige skulle göra (och har gjort) med Norrmän och Finländare som tvingas fly om de blir attackerade.Ett helt rimligt mål, om det kommer funka är en annan sak, ingen nation i världen, utom möjligen Sverige, vill veta av Palestinierna som folkgrupp, även om det förstås finns alldeles förträffliga människor även inom den folkgruppen.Om inte Hamas överlämnar alla gisslan senast på lördag lär resten av Gaza demoleras.