Hej!
Detta är mitt första inlägg i forumet men jag har läst igenom i princip alla trådar kring vent 202 sedan jag flyttade in i min nuvarande villa i september 2024 och insåg att den nuvarande värmepumpen inte fungerar så bra. Jag har haft servicetekniker från företaget som installerade frånluftsvärmepumpen över vid två tillfällen utan att de kunnat bidrag med någonting, och innan jag ringer en tredje gång så vill jag be er om hjälp.
Mitt problem är följande: Jag får inte varmvattentemperaturen att överstiga ca 50 grader. Varje gång varmvattnet ska värmas går elpatronen in på 6 kw (aldrig sett någon annan siffra) och när framledningstemperaturen när ca 50 grader får vi larm A01/5269 (eltillskott hög temperatur) följt av A01/5271 (hög framledningstemperatur). Varmvattnet slutar då värmas och tanktemperaturen ligger generellt kring 40 grader. Detta sker alltså upp till 10 ggr per dag och är i sig inget problem för oss (varmvattnet räcker). Det går dock inte att göra någon legionella-körning eller daglig uppvärmning till 60 grader (bägge blir avbrutna av larmen) och det är just legionellatillväxt som oroar mig.
Det ska sägas att vi också har vattenburen golvvärme som fungerar som det ska. Partikelfiltret är rengjort och cirkulationspumpen verkar fungera. Jag har tagit massor med bilder på olika inställningar och temperaturer om någon efterfrågar mer information. Skulle det kunna vara fel på eltillskottet? Eller möjligen trevägsventilen? Jag tar tacksamt emot alla råd! Om inte annat så vet jag kanske vad jag kan be serviceteknikerna att titta på nästa gång de är här